Eric Cardelús: Hur många Jimmys klarar svensk skola?

måndag, oktober 25, 2021

I en artikelserie om tre delar diskuterar Erik Cardelús orsaker bakom och konsekvenser av den svenska lärarbristen. I denna andra artikel ställs frågan om hur många obehöriga lärare…

Read More

Maria Jarlsdotter: Tio år med SOS – Det behövs starka röster från ”verkligheten”!

måndag, december 21, 2020

“Vänta tills du kommer ut i verkligheten” brukade mina gymnasielärare säga. Döm om min förvåning när lärarna på lärarhögskolan sa samma sak men då menade de den skola…

Read More

Anette Jahnke: I ett nytt undervisningslandskap gror nya kunskaper

torsdag, april 2, 2020

Det som just nu sker i svensk skola skulle kunna ses som ett gigantiskt experiment, vilket ger oss möjlighet att skapa ny kunskap utifrån våra erfarenheter. Anette Jahnke uppmanar…

Read More

Åke Sandstedt: Det är dags för lärarkåren att ta av sig offerkoftan

torsdag, november 28, 2019

Åke Sandstedt menar att lärare ska vara goda förebilder, både vad gäller djupa ämneskunskaper och i att våga ifrågasätta och stå upp för en demokratisk och human världsbild….

Read More

Edward Jensinger: Jag protesterar också! Men…

måndag, oktober 14, 2019

Vi i skolan protesterar nu mot effektiviseringskrav, kommunalt dribblande med budgetar och mot ”systemet”. Och jag håller med om kärnan i argumenten – ja, jag protesterar också! –…

Read More

Håkan Löfgren och Anders Jönsson: Fler nationella prov löser inte bristande likvärdighet i skolan

tisdag, november 27, 2018

Fler nationella prov löser inte likvärdighetsproblem i skolan, även om det är en ofta uttalad önskan i debatten inte minst från politiskt håll. Risken finns att såväl professionen…

Read More

Pål Christensson: Den demokratiske läraren

torsdag, oktober 4, 2018

Vad innebär det att vara en ”demokratisk lärare” och finns det utrymme för ett sådant professionsutövande någonstans mellan gårdagens auktoritativa lärarroll och dagens produktionslogik, undrar Pål Christensson.

Read More

Ingrid Carlgren: Nationellt professionsprogram för lärare riskerar försvaga lärarprofessionen

torsdag, juni 14, 2018

Förslaget om uppbyggnad av ett nationellt professionsprogram för lärare och rektorer är en ulv i fårakläder, skriver Ingrid Carlgren med anledning av den aktuella utredningen ”Med undervisningsskickligheten i centrum”.

Read More

Margareta Normell: Från handledning till reflektion

måndag, november 20, 2017

Det är dags att byta begreppet handledning mot det mer adekvata begreppet reflektion, när det gäller professionsutveckling i skolan. (red.)

Read More

Specialpedagoger för skolutveckling: Slöseri med specialpedagogiska resurser

måndag, november 13, 2017

Det är slöseri med resurser att låta specialpedagoger ta hand om åtgärdande arbete på individnivå. För att värna elevers rätt till en likvärdig och tillgänglig utbildning behöver vi…

Read More

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Malin Tväråna
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Janna Lundberg
Gunnlaugur Magnússon
Hanna Sjögren
Ola Uhrqvist

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

KONTAKTA OSS

    Translate »