måndag, oktober 25, 2021
I en artikelserie om tre delar diskuterar Erik Cardelús orsaker bakom och konsekvenser av den svenska lärarbristen. I denna andra artikel ställs frågan om hur många obehöriga lärare…
Read More
måndag, december 21, 2020
“Vänta tills du kommer ut i verkligheten” brukade mina gymnasielärare säga. Döm om min förvåning när lärarna på lärarhögskolan sa samma sak men då menade de den skola…
Read More
torsdag, april 2, 2020
Det som just nu sker i svensk skola skulle kunna ses som ett gigantiskt experiment, vilket ger oss möjlighet att skapa ny kunskap utifrån våra erfarenheter. Anette Jahnke uppmanar…
Read More
torsdag, november 28, 2019
Åke Sandstedt menar att lärare ska vara goda förebilder, både vad gäller djupa ämneskunskaper och i att våga ifrågasätta och stå upp för en demokratisk och human världsbild….
Read More
måndag, oktober 14, 2019
Vi i skolan protesterar nu mot effektiviseringskrav, kommunalt dribblande med budgetar och mot ”systemet”. Och jag håller med om kärnan i argumenten – ja, jag protesterar också! –…
Read More
tisdag, november 27, 2018
Fler nationella prov löser inte likvärdighetsproblem i skolan, även om det är en ofta uttalad önskan i debatten inte minst från politiskt håll. Risken finns att såväl professionen…
Read More
torsdag, oktober 4, 2018
Vad innebär det att vara en ”demokratisk lärare” och finns det utrymme för ett sådant professionsutövande någonstans mellan gårdagens auktoritativa lärarroll och dagens produktionslogik, undrar Pål Christensson.
Read More
torsdag, juni 14, 2018
Förslaget om uppbyggnad av ett nationellt professionsprogram för lärare och rektorer är en ulv i fårakläder, skriver Ingrid Carlgren med anledning av den aktuella utredningen ”Med undervisningsskickligheten i centrum”.
Read More
måndag, november 20, 2017
Det är dags att byta begreppet handledning mot det mer adekvata begreppet reflektion, när det gäller professionsutveckling i skolan. (red.)
Read More
måndag, november 13, 2017
Det är slöseri med resurser att låta specialpedagoger ta hand om åtgärdande arbete på individnivå. För att värna elevers rätt till en likvärdig och tillgänglig utbildning behöver vi…
Read More