torsdag, september 21, 2017
Vad händer när betygskraven krockar med lärarens uppfattning om hur undervisning bör bedrivas? Lärare bör ges ökade möjligheter till professionellt grundade bedömningar, det gäller i synnerhet i arbetet med elever långt…
Read More
onsdag, juni 21, 2017
I två artiklar summerar Ingrid Carlgren och Sten Svensson SOS:s Skuggkommission med syftet att stimulera till skrivandet av remissvar på Skolkommissionens slutbetänkande. Detta är deras andra och avslutande artikel. (red.)
Read More
måndag, juni 12, 2017
Svensk skola präglas av en svag och differentierad professionell kultur som har svårt att stå emot pedagogiska trender, skriver Johan Haeffner. (red.)
Read More
torsdag, juni 8, 2017
Marknadiseringen av skolan har inverkat skadligt på både skola och lärarprofession – det är dags att vända på systemet och skapa förutsättningar för en mer autonom lärarkår som…
Read More
torsdag, maj 11, 2017
Professionsstärkande åtgärder måste kopplas till lärarutbildningen och dess utveckling utvecklas till en akademisk professionsutbildning, inte till ett system som innebär myndighetsstyrning. Detta hävdar Ingrid Carlgren i en slutreplik…
Read More
måndag, maj 1, 2017
Betänkandet strävar efter nödvändiga och genomförbara förändringar inom systemet, istället för att söka rasera detsamma på utopiskt visionära grunder skriver ledamöter av Skolkommissionen i en kommentar med anledning av…
Read More
måndag, mars 6, 2017
Evidensbaserad undervisning har blivit ett buzzword i dagens skoldebatt. Det finns en stark tro på att kunna belägga hur undervisning och lärande ska gå till. Men går det…
Read More
söndag, februari 19, 2017
Den politiska styrningen av skolan har varit effektiv i att sätta agendan för skolans område. Framgångskonceptet har varit att inrikta styrningen mot skolans kärna, kunskapen. Detta är fel, låt lärare…
Read More
torsdag, januari 26, 2017
Högskolans lärare måste ut i skolan och arbeta tillsammans med skolans lärare. På så sätt kan gränserna mellan teori och praktik brytas upp, skriver Olle Holmerg och Jan Thavenius i…
Read More
måndag, januari 23, 2017
Avståndet mellan skolvärlden och universitetsvärlden är onödigt stort, och förhållandet mellan forskare och lärare måste göras mer jämbördigt, skriver Holmberg och Thavenius. (red)
Read More