Per Kornhall: Flip the system – förändra skolan från grunden

torsdag, juni 8, 2017

Marknadiseringen av skolan har inverkat skadligt på både skola och lärarprofession – det är dags att vända på systemet och skapa förutsättningar för en mer autonom lärarkår som…

Läs mer

Ingrid Carlgren: Slutreplik – Styrning utifrån ger inte utveckling inifrån

torsdag, maj 11, 2017

Professionsstärkande åtgärder måste kopplas till lärarutbildningen och dess utveckling utvecklas till en akademisk professionsutbildning, inte till ett system som innebär myndighetsstyrning. Detta hävdar Ingrid Carlgren i en slutreplik…

Läs mer

Björn Åstrand med flera: Skolkommissionens förslag stärker professionell autonomi

måndag, maj 1, 2017

Betänkandet strävar efter nödvändiga och genomförbara förändringar inom systemet, istället för att söka rasera detsamma på utopiskt visionära grunder skriver ledamöter av Skolkommissionen i en kommentar med anledning av…

Läs mer

Gunnar Cardell: Lärare som undervisningskonstnärer

måndag, mars 6, 2017

Evidensbaserad undervisning har blivit ett buzzword i dagens skoldebatt. Det finns en stark tro på att kunna belägga hur undervisning och lärande ska gå till. Men går det…

Läs mer

Christer Fritzell: Politisk styrning av skolan – i en tid av alternativa fakta

söndag, februari 19, 2017

Den politiska styrningen av skolan har varit effektiv i att sätta agendan för skolans område. Framgångskonceptet har varit att inrikta styrningen mot skolans kärna, kunskapen. Detta är fel, låt lärare…

Läs mer

Olle Holmberg & Jan Thavenius: Lärarna kvalitetssäkrar undervisningen

torsdag, januari 26, 2017

Högskolans lärare måste ut i skolan och arbeta tillsammans med skolans lärare. På så sätt kan gränserna mellan teori och praktik brytas upp, skriver Olle Holmerg och Jan Thavenius i…

Läs mer

Olle Holmberg & Jan Thavenius: Undervisning och forskning – i skolan

måndag, januari 23, 2017

Avståndet mellan skolvärlden och universitetsvärlden är onödigt stort, och förhållandet mellan forskare och lärare måste göras mer jämbördigt, skriver Holmberg och Thavenius. (red)

Läs mer

Skuggan – Jan Thavenius: ”Professionen ska leda skolutvecklingen”

torsdag, januari 28, 2016

Det här är den tredje artikeln om OECD:s granskning av svensk skola och organisationens förslag till förbättringar. Rubriken är ett direkt citat från vad skolministern sagt: “professionen ska…

Läs mer

SOS:s Skuggkommission. Ingrid Carlgren: Om läraryrket vore en profession

måndag, december 7, 2015

Lärarutbildningen är en nyckelfråga för skolan och lärarna. Det behövs särskilda lärarutbildningsfakulteter för att utveckla den forskning som är nödvändig för att stärka professionens kunskapsbas, skriver Ingrid Carlgren….

Läs mer

Roger J Danielsson: Finlands sak är vår

söndag, mars 22, 2015

Flera artiklar i S.O.S. har på sistone handlat om lärarprofessionen. Många menar att det nu är tid att börja lita på professionen och ge mycket mer av inflytande…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS