Paul A. Kirschner & Mirjam Neelen: Fjärilen som förnekade att den någonsin varit en larv – en pedagogisk fabel av idag

måndag, mars 4, 2019

Har du hört historien om fjärilen som förnekade att den någonsin varit en larv? Tja, det var en gång en vacker, välutvecklad fjäril som vägrade att acceptera att…

Läs mer

Malin Ideland: Vad vi inte pratar om när vi pratar om kunskapssyn

måndag, november 5, 2018

Debatten om skolans kunskapssyn tycks outtömlig. Men vad är det som hamnar i skymundan när vi diskuterar denna fråga. Malin Ideland frågar sig om det inte är dags…

Läs mer

Per Kornhall: Ärligt talat!

torsdag, oktober 25, 2018

Vem har eller har inte tillträde till debatten? Per Kornhall skriver med anledning av förra veckans artikel ”Populistisk skolpolitik har tagit över i Sverige”. (red.)

Läs mer

Joakim Landahl: Dyr och billig pedagogik

måndag, september 24, 2018

Flera debattörer beskriver progressiv undervisning i termer av “billig pedagogik”, i motsats till den dyra, lärarledda undervisningen. Men Joakim Landahl undrar om det verkligen finns någon undervisning som…

Läs mer

Lisa Eklöv: Nytt vin i gamla läglar?

måndag, november 2, 2015

Skolans klassiska konflikt mellan traditionalism och progressivism riskerar att bli en pseudodiskussion. Läroplanen är progressivistisk. Mer eller mindre motvilligt inser många av oss lärare att dess förhållningssätt är…

Läs mer

Eva-Lotta Hultén: Traditionalism eller progressivism i skolan?

måndag, januari 19, 2015

Det senaste året har alltfler börjat ifrågasätta idéerna om hårdare krav och tidigare betyg i skolan. Det gäller även liberala debattörer, och från lärar- och forskarhåll har kritiken…

Läs mer

Jan Thavenius: Varken ”eget arbete” eller ”katederundervisning”

onsdag, januari 29, 2014

Min första ordinarie lärartjänst var på en grundskola i Malmö. Den låg i en gammal arbetarstadsdel. Men arbetarna hade flyttat ut i förorterna. Dit forslades också en del…

Läs mer

Göte Rudvall: Kan verkligen progressivismen ha förstört skolan?

söndag, januari 19, 2014

Sällan har ett inlägg i SOS följts av så många och huvudsakligen kritiska kommentarer som Olle Holmbergs “Hatet mot progressivismen” den 16 december 2012, 22 stycken. Själv gjorde…

Läs mer

Olle Holmberg: Hatet mot progressivismen

måndag, december 16, 2013

De återkommande attackerna mot progressivismen och reformpedagogiken är ett annat sätt att driva kritiken mot den s.k. flumskolan vidare. Håller den gamla Kunskapsrörelsen från 70-talet på att återuppstå?…

Läs mer

Jonas Aspelin: En tredje väg för skolan

måndag, maj 28, 2012

Jonas Aspelin försöker i denna artikel ange en tredje väg mellan den “traditionella lärarcentrerade skolan” och den “progressiva elevcentrerade skolan”, mellan “kunskapsskolan” och “omsorgsskolan”. Aspelins konstruktiva försök bör…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS