Johan Enfeldt: Svårt att bortse från skolmarknadens mekanismer i inkluderingsfrågan

torsdag, november 8, 2018

Hur ska vi förklara och förändra den allt mer ojämlika skolan? Finns förklaring i klassrummet eller i de samhälleliga strukturerna – eller kanske både och? Johan Enfeldt skriver i en replik till artikeln Den exkluderande inkluderingen att författaren Isak Skogstad missar att belysa betydelsen av skolmarknadens mekanismer (red.)

Läs mer

German Bender & Per Kornhall: Ett söndrat land

torsdag, november 1, 2018

Det har utvecklats ett parallellskolesystem i Sverige eftersom välutbildade och svenskfödda familjer väljer bort skolor med barn till lågutbildade och med invandrarbakgrund, menar German Bender och per Kornhall. Det framkommer i deras nya rapport från Arena Idé, där de också visar att den hyllade Nyköpingsmodellen inte lett till mindre utan snarare ökad segregation – trots lokala politikers ambitioner. Texten är en förlängd version av författarnas artikel på DN Debatt 26 oktober (red).

Läs mer

Gunnlaugur Magnússon: Om “kuddflickor” och inkluderingsprincipen

torsdag, september 27, 2018

Avsaknad av studiero, eller att flickor används som ”kuddar” mellan stökiga pojkar, är förvisso problem i vissa svenska klassrum, men innebär dessa problem att man bör ifrågasätta inkluderingsprincipen? Gunnlaugur Magnússon menar att det faktum att många skolor inte lyckas ta hand om elevernas mångfald, är ett samhällsproblem som snarare handlar om politisk vilja, huvudmännens resursfördelning och organisatoriskt nytänkande än om ett problem grundat i inkludering.

Läs mer

Per Acke Orstadius: Så talar en hycklare

torsdag, juni 7, 2018

Partiledare Jan Björklund lovar att alla elever ska få chansen att göra samma klassresa som han själv gjort. Samtidigt har han själv bidragit till minskad jämlikhet och att barn till lågutbildade föräldrar misslyckas i skolan, skriver Per Acke Orstadius. 

Läs mer

Alex Quigley: Att överbrygga klyftan i ordförråd

måndag, maj 21, 2018

Lärare i alla ämnen har resurser, som vi kanske inte tänker på, menar Alex Quigley. Vi bär med oss ett ordförråd som elever har nytta av och som kan berika deras skolgång och fortsatta liv, men som det krävs medvetet och strukturerat arbete för att förmedla.

Läs mer

Jonas Vlachos: Obligatoriskt skolval bryter inte segregationen

måndag, maj 14, 2018

Till hösten införs obligatoriskt skolval i flera svenska kommuner. Vilka faktorer är det som får föräldrar att välja en skola till sina barn? Kan ett obligatoriskt skolval bidra till att segregationen minskar och likvärdigheten ökar. Jonas Vlachos sammanfattar vad forskningen säger och efterlyser fler studier om vad föräldrar verkligen gör, inte vad de säger att de gör (red.)

Läs mer

Jonas Sjölander: Kompletterande kompetenser – inte bara avlastning

måndag, februari 26, 2018

Skolor, särskilt i multikulturella eller socioekonomiskt utsatta områden, behöver ökade möjligheter att anställa personal med andra kompetenser än lärarkompetens, inte minst kompetenser i att bygga relationer mellan elever och föräldrar, och kanske även kompetens att integrera “svenska” elever bättre i sammansatta skolmiljöer. I Malmö görs nu ett försök med elevkoordinatorer för sociala och relationella uppgifter i skolan. (red.)

Läs mer

Eric Cardelus: pojkar som checkar ut från läsningen och bildningen

torsdag, september 28, 2017

I takt med att samhället ställer allt högre krav på utbildning ökar klyftorna. Ett utanförskap som tycks gå i arv och främst drabba män. Och som förstärks av oss som står innanför, menar Eric Cardelus. (red.)

Läs mer

Lars Strannegård: Sann meritokrati väg bort från elitföraktet

måndag, mars 20, 2017

Det finns en stark tilltro till meritokrati – att en individs prestationer, arbetsinsats och förmåga utgör den mest rättvisa urvalsgrunden till utbildning och arbete.  Betygssystemet fungerar som ett meritokratiskt verktyg, men om samhället vill ha en likvärdig antagning till högre utbildning menar Lars Strannegård att detta måste kompletteras med andra urvalsprinciper. Det måste finnas fler vägar in till de miljöer som fungerar som språngbrädor vidare i livet. (red)

Läs mer

Anna Ambrose: En utbildning lika för alla?

måndag, mars 13, 2017

Då det fria skolvalet infördes på 1990-talet var det med den goda intentionen att minska den tilltagande boendesegregationen. Men skolor i stigmatiserade områden visade sig bli “bortvalsskolor”, och segregationen ökade. Enligt Anna Ambroses nyutkomna avhandling, ”Att navigera på en lokal skolmarknad. En studie av skolvalfrihetens geografi i tre skolor” är det mycket som tyder på att det fria skolvalet har blivit något som bara gynnar de redan privilegierade. (red)

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S. på Twitter