Christina Hedman och Ulrika Magnusson: Gyllene tillfälle att åtgärda konkreta problem med svenskämnena

måndag, november 8, 2021

Liksom andra flerspråkighets- och andraspråksforskare har vi för Skolverket återkommande påtalat de ytterst negativa konsekvenser den föreslagna sammanslagningen av sva med svenska skulle ha för flerspråkiga elevers lärande….

Read More

Niclas Dahllöf & Mattias Nilsson Sjöberg: Att byta namn på grundsärskolan är bara symbolisk fernissa

onsdag, april 21, 2021

Grundsärskolan ska byta namn till anpassad grundskola, med den goda intentionen att göra den mindre stigmatiserande. Niclas Dahllöf och Mattias Nilsson Sjöberg är kritiska till själva utbildningsformen som sådan….

Read More

Gunnlaugur Magnússon: När likvärdigheten offrades till marknaden

torsdag, november 5, 2020

 

 

Den sista tiden har ett skifte märkts i skoldebatten. Blicken riktas nu mer mot skolans förutsättningar och marknadsskolans negativa konsekvenser för både skolans organisation och resultat. Skiftet märks både i Read More

Sten Svensson: Vad ligger bakom sabotageförsöken i skolvalsdebatten?

onsdag, maj 20, 2020

Trots att utredningen “En mer likvärdig skola” inte förespråkar ett avskaffande av friskolor, så har ett antal borgerliga debattörer valt att göra en motsatt tolkning. Sten Svensson ifrågasätter…

Read More

Sara Wettergren (L): Att inte kunna välja bort en skola är ett sämre alternativ

måndag, maj 18, 2020

I en replik på Hanna Sjögrens inlägg om det obligatoriska skolvalet menar Malmö stads skolkommunalråd Sara Wettergren (L) att obligatoriskt skolval är den minst dålig strategin för att…

Read More

Erik Cardelús: Smolket i PISA-bägaren

måndag, december 9, 2019

PISA-resultaten ger skäl till jubel, men det finns även en del smolk i glädjebägaren. Inte minst är de ökande klyftorna mellan elever och skolor starkt oroande, skriver Erik…

Read More

Per-Acke Orstadius: De skolsvaga eleverna misshandlas i skolan

måndag, april 29, 2019

I den politiska debatten pratas det om ordningsbetyg och mobilförbud, mer matematik och hur man ska skapa karriärvägar för lärare. Men det finns också frågor som inte hamnar…

Read More

Johan Enfeldt: Svårt att bortse från skolmarknadens mekanismer i inkluderingsfrågan

torsdag, november 8, 2018

Hur ska vi förklara och förändra den allt mer ojämlika skolan? Finns förklaring i klassrummet eller i de samhälleliga strukturerna – eller kanske både och? Johan Enfeldt skriver…

Read More

German Bender & Per Kornhall: Ett söndrat land

torsdag, november 1, 2018

Det har utvecklats ett parallellskolesystem i Sverige eftersom välutbildade och svenskfödda familjer väljer bort skolor med barn till lågutbildade och med invandrarbakgrund, menar German Bender och per Kornhall….

Read More

Gunnlaugur Magnússon: Om “kuddflickor” och inkluderingsprincipen

torsdag, september 27, 2018

Avsaknad av studiero, eller att flickor används som ”kuddar” mellan stökiga pojkar, är förvisso problem i vissa svenska klassrum, men innebär dessa problem att man bör ifrågasätta inkluderingsprincipen? Gunnlaugur…

Read More

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Malin Tväråna
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Janna Lundberg
Gunnlaugur Magnússon
Hanna Sjögren
Ola Uhrqvist

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

KONTAKTA OSS

    Translate »