Sinan Celepli: Konsekvenser när utsatta barn utesluts ur förskolans gemenskap

måndag, maj 20, 2013

Alla barn har inte lika möjligheter att gå i förskola. Trots att forskningen har visat på förskolans positiva effekter har barn till arbetslösa och föräldralediga inte tillgång till…

Läs mer

Ove Sernhede: Unga i kommunala förortsskolor är skolsystemets förlorare.

måndag, april 29, 2013

I de stora städernas förorter är det många elever som inte ser skola och utbildning som en väg till arbetsmarknad och in i samhället. Ove Sernhede analyserar och…

Läs mer

Jan-Åke Fält: Hård dom från forskare

måndag, april 15, 2013

Sjunkande resultat, ökad segregation och risk för att sammanhållningen i samhället luckras upp. Kritiken var hård på ett internationellt forskarseminarium. Jan-Åke Fält var där. (red)

Läs mer

Ingrid Carlgren: Vänder vinden?

torsdag, april 11, 2013

Vinstuttag ifrågasätts och alltfler ser problem med ökad segregation inom skolan. Har dagens skolpolitik nått vägs ände eller vad händer? Ingrid Carlgren analyserar läget. (red)

Läs mer

Carl Lindberg och Ulf P. Lundgren: Vinstförbud!

torsdag, mars 28, 2013

Vinstdrivande privatägda skolor finansierade med skattepengar har blivit normala inslag i utbildningssverige. Stora skolkoncerner har tillåtits att tjäna pengar på att driva skolor så billigt som möjligt. Under…

Läs mer

Sten Svensson: Skolbolagen är segregationens motor

måndag, februari 18, 2013

Skolverket har visat att skillnaderna mellan skolor har ökat kraftigt under 2000-talet i rapporten ”Likvärdig utbildning i svensk grundskola?” 2012. Även betygsstatistiken från årskurs 9 i grundskolan visar…

Läs mer

Ingemar Berglund: Ministern och egoismen som ideologi

måndag, januari 14, 2013

Flera artiklar i S.O.S. har diskuterat hur ett nyliberalt tankegods och en nyliberal praktik påverkar skolan och skolans utveckling – men oftast utan att lyfta fram de grundläggande…

Läs mer

Anders Trumberg: Hållbar skola – Hållbart samhälle

torsdag, december 13, 2012

Under 2000-talet har skolvalet ökat även i medelstora städer och en följd är en ökad skolsegregation. Eleverna delas alltmer upp på olika skolor efter föräldrarnas socioekonomiska bakgrund. Det…

Läs mer

Cecilia Sjöström: Vem ska få vilken kunskap?

onsdag, oktober 17, 2012

En ny gymnasieskola beslutades att införas hösten 2011, med tydliga och skarpa ramar för alla program och inriktningar. Nu skulle “flummet” styras upp och specialutformade program med inriktning…

Läs mer

Jan Thavenius: Nationella prövningar av skolpolitiken

söndag, oktober 14, 2012

Vid skolstarten vaknade föräldrarna till barnen på Söderby skola i Haninge upp till en oroande verklighet. Eleverna i förskoleklasserna var uppdelade efter familjebakgrund. ”För oss blev det så…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS