Anette Jahnke: Är det på DN Debatt beslut ska tas om vad elever ska lära sig?

onsdag, oktober 9, 2019

Den debatt som förs om Skolverkets förslag till kursplanerevidering riskerar att förskjuta inflytandet över revideringsarbetet till högljudda debattörer med åtkomst till exklusiva åsiktsforum, såsom DN:s debattsidor.  Rimligen borde…

Läs mer

Klas Lindelöf: En historielös skolpolitik i den auktoritära konservatismens tjänst

torsdag, februari 28, 2019

Talet om tidigare rådande flummig skolpolitik får närmast betraktas som ett stycke illiberal propaganda, menar Klas Lindelöf, som här tar upp tre fenomen som i skoldebatten ohistoriskt förknippas…

Läs mer

Christer Fritzell: Pedagogikkritik en riskfri debattsport

måndag, mars 19, 2018

Att pedagogiken som disciplin behöver utveckla sin teoretiska förklaringskraft och praktiska giltighet är en fråga som tagits upp tidigare inom fältet. Men den pedagogikkritik som idag formuleras på…

Läs mer

Nils Larsson: Slentrianmässiga faktafel i lärarutbildningsdebatten

torsdag, oktober 19, 2017

Det verkar fritt fram att kritisera lärarutbildningen lite som man har lust, snarare än utifrån fakta och sakkunskap. Debatten om lärarutbildningen bör inte vara en arena för löst…

Läs mer

Eva-Lotta Hultén: Tvärsäkerhet – samhällsdebattens gissel

måndag, januari 21, 2013

Emellanåt blir jag uppringd av personer som arbetar med radio- eller TV-program. Deras uppgift är att hitta folk som vill debattera olika ämnen. Uppringarna ställer lite snabba frågor…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS