Skuggan – Anders Ivarsson Westerberg: Behövs Skolinspektionen?

måndag, oktober 17, 2016

Skolinspektion ska bidra till att öka skolors kvalitet och främja goda skolresultat. Men Anders Ivarsson Westerberg ifrågasätter om Skolinspektionens verksamhet leder till dessa mål. (red)

Read More

Skuggan – Jan Thavenius: Att inspektera skolor

torsdag, mars 10, 2016

Vi har haft skolinspektörer i det här landet under lång tid. Länge skrev de offentliga redogörelser för sina iakttagelser av hur det stod till i skolsverige. De diskuterade…

Read More

Mats Ekholm: Minimera inspektionen, maximera utvecklingsstödet

måndag, februari 8, 2016

Mats Ekholm, tidigare generaldirektör för Skolverket, föreslår här en radikal omläggning av hur staten förhåller sig till skolorna i landet. Eftersom den utbyggda statliga kontrollapparaten inte har gett…

Read More

Jan Thavenius: Skampåle och böter i Skolsverige

måndag, februari 8, 2016

Häromdan läste jag en artikel om en skola i Västsverige. Över den svävade hotet om ett vite på 1,5 miljon. Det hade enligt Skolinspektionens inspektioner varit stökigt och…

Read More

Christian Arensberg: Är Skolinspektionen rätt myndighet att kvalitetsgranska skolan?

måndag, maj 25, 2015

De juridiska utgångspunkterna styr Skolinspektionens granskningar och leder till att lärare och skolledare kritiseras istället för att peka ut systemfel. Christian Arensberg ifrågasätter om uppgiften att kvalitetsgranska skolan…

Read More

Mattias Nilsson Sjöberg: Skolsituationen för elever med funktionsnedsättningen AD/HD

torsdag, oktober 23, 2014

Skolinspektionens kvalitetsgranskning när det gäller skolsituationen för elever med funktionsnedsättningen AD/HD är ett viktigt bidrag till den utbildningspolitiska diskussionen om ”en skola för alla”. Rapporten är också i…

Read More

Augustinsson/Fröjmark/Hansson: Skolinspektionen – exempel på “funktionell dumhet”?

onsdag, oktober 8, 2014

Visst nämns dokumentation och New Public Management när det är tal om styrning. Men var finns i övrigt debatten om styrningens konsekvenser på ett djupare plan? Hur blir…

Read More

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Hanna Sjögren
Malin Tväråna

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

KONTAKTA OSS

    Translate »