Erik Cardelús: När skolan vill göra sig till någonting annat

torsdag, december 6, 2018

Vad kommer dessa fula skolbyggnader ifrån? Erik Cardelús reflekterar kring trenden med skollokaler inhysta i kontorsliknande komplex, som en manifestation av en strävan att göra skolan till en anonym marknadsenhet snarare än en anrik traditionsbärare. (red.)

Läs mer

Michael Rangne: Problemet med grithysterin

måndag, februari 19, 2018

Det som nu i skolsammanhang populärt kallas “grit” bör förstås som en funktion av upplevd mening i skolmiljön, inte som en av omgivningen oberoende egenskap. Hellre än att förmå eleverna att uppbåda grit inför meningslösa uppgifter bör lärare sträva efter att ge undervisningen mening och sammanhang för eleverna. Grit är en konsekvens av att man upplever mening och glädje – inte ett beställningsjobb. (red.)

Läs mer

Johan Haeffner: Bygg för gemenskap – inte för individualism

torsdag, maj 4, 2017

Varje skola och dess huvudman bör ta ställning till vad som är den grundläggande undervisningssituationen: att fokusera på varje enskild individs utveckling eller att leda grupp- och klassprocesser? Särskilt viktigt är att en skolas huvudman tar ställning i denna fråga innan stora satsningar görs på ny teknik, nybyggnation eller omorganisering. Annars är risken stor att avsedda positiva effekter uteblir. Det skriver författaren och läraren Johan Haeffner. (red.)

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S. på Twitter