Christian Lundahl och Germund Larsson: Historielöst med ordningsomdömen i skolan

måndag, maj 6, 2019

Opinionsundersökningar och politiker förespråkar återinförandet av ordningsbetyg i skolan. Men vad är egentligen ordningsbetygens historia och vad är det de har mätt i olika tider. Christian Lundahl och…

Läs mer

Sten Svensson: Det hjälper inte att förstatliga skolan

torsdag, maj 2, 2019

Då skolans problem beror på statliga beslut finns det inget egenvärde i att återförstatliga skolan. Det kommer inte lösa de grundläggande problemen. Istället menar Sten Svensson att staten…

Läs mer

Gustav Borsgård: Skolans (post)demokratiska uppdrag

måndag, april 29, 2019

Är det så att läroplanens värdegrund motarbetar sitt syfte att fostra demokratiska individer? Gustav Borsgård menar att det finns en inneboende motsättning i att tro att man kan…

Läs mer

Per-Acke Orstadius: De skolsvaga eleverna misshandlas i skolan

måndag, april 29, 2019

I den politiska debatten pratas det om ordningsbetyg och mobilförbud, mer matematik och hur man ska skapa karriärvägar för lärare. Men det finns också frågor som inte hamnar…

Läs mer

John Hattie: Kommentar till Alexander Skytte och Marcus Larsson

måndag, april 8, 2019

Frågan om tillgång till lärare är utbredd i USA, men inte så mycket här i Australien (även om den numera finns i större städer i Nya Zeeland). Det…

Läs mer

Malin Ideland: Statsministern, generaldirektören och den stora skolstrejken

torsdag, april 4, 2019

Hur kan det komma sig att skolplikten blev det stora samtalsämnet bland politiker och andra vuxna i maktposition, den dag då hundratusentals ungdomar världen över demonstrerade för sin…

Läs mer

Alexander Skytte och Marcus Larsson: Moderaternas bild av skolan saknar verklighetsförankring

måndag, april 1, 2019

Moderaterna vill att den som är flitig i skolan ska kunna göra en klassresa, men deras förslag för att åstadkomma detta är verklighetsfrämmande och kontraproduktiva, skriver Alexander Skytte…

Läs mer

Jonas Linderoth: Debatten om pedagogiska arbetsformer är inte endast en högerpolitisk skenmanöver

måndag, mars 11, 2019

Med utgångspunkt i Sten Svenssons artikelserie på S.O.S. i fyra delar om kunskapsdebatten och kunskapsrörelsen i Sverige, för Jonas Linderoth här en diskussion som i ett antal punkter…

Läs mer

Klas Lindelöf: En historielös skolpolitik i den auktoritära konservatismens tjänst

torsdag, februari 28, 2019

Talet om tidigare rådande flummig skolpolitik får närmast betraktas som ett stycke illiberal propaganda, menar Klas Lindelöf, som här tar upp tre fenomen som i skoldebatten ohistoriskt förknippas…

Läs mer

Sten Svensson: Kunskapsrörelsens första våg 

torsdag, november 8, 2018

I en serie bestående av fyra artiklar beskriver Sten Svensson historien bakom dagens kunskapsdebatt. Dagens text startar 1979, då det fanns en oro för att kunskaperna inte längre…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS