Nicklas Mörk: Värdeorden i kunskapskraven – upplösningen, del 2

måndag, maj 7, 2018

I en artikel i förra veckan problematiserade Niklas Mörk bedömning utifrån hur kunskapskraven är formulerade. Han efterlyste stora förändringar i bedömning och betygssättning. I veckans artikel fortsätter han…

Läs mer

Peter Edward Gill: Grundskolan är demokratins fundament

torsdag, maj 3, 2018

I den politiska debatten buntas skolan ofta ihop med andra välfärdstjänster och har därför kunnat bli en del av en “marknad”. Det hävdar Peter Edward Gill som menar…

Läs mer

Nicklas Mörk: Värdeorden i kunskapskraven – upplösningen, del 1

torsdag, maj 3, 2018

Äntligen har betygskriteriernas formuleringar kommit upp på dagordningen, konstaterar Nicklas Mörk, som nu manar till handling. Detta är första deltexten av två som problematiserar, analyserar och också bjuder…

Läs mer

Johannes Westberg och Johan Prytz: Farliga föreställningar präglar debatt om skolan

torsdag, februari 8, 2018

Flera av de förklaringar till skolans problem som givits i debatten bygger på felaktiga föreställningar om hur skolan fungerar och kan knappast bidra till att lösa skolans problem. Det…

Läs mer

Ingrid Carlgren: En bildningsskola för alla – eller ”olika för olika”?

måndag, januari 15, 2018

Vad handlar debatten om skolans kunskapssyn om, egentligen? Ingrid Carlgren ser en underliggande agenda där kunskap åt vissa – snarare än kunskap åt alla – verkar vara målet….

Läs mer

James Murphy: Ta ansvar för elevers läskunnighet

måndag, december 11, 2017

Skolorna och skolpolitikerna tar inte problemen med elevers försämrade läskunnighet på allvar. Diagnoser som till exempel dyslexi gör att man förklarar problemen med individens biologi. Enligt James Murphy…

Läs mer

Johanna Ringarp: Enkvist dömer ut alla skolpolitiska reformer sedan 1950-talet

torsdag, december 7, 2017

Inger Enkvist har varit en flitig skoldebattör det senaste decenniet. Inte minst har hon kritiserat pedagogisk forskning. Men hennes egen bok målar med stora penseldrag en historia över…

Läs mer

Karin Berg: Låt skoldebatten handla om eleverna

måndag, december 4, 2017

Snart är det valår, vilket brukar betyda ett ökat fokus på skolan. Handlar verkligen diskussionen om skolan om dem som skolan är till för – eleverna? Karin Berg…

Läs mer

Mats Ekholm: Skolans värdegrund lär eleverna att leva med motsättningar

måndag, december 4, 2017

Ska elever fostras till särskilda värderingar eller innebär det att man motverkar den fria viljan och i förlängningen riskerar den liberala demokratin? Kväver man motsättningar? Mats Ekholm hävdar…

Läs mer

Anette Jahnke: Tappa inte tempot med praktiknära skolforskning

torsdag, november 30, 2017

I förra veckan avgick Lena Adamsson som direktör för Skolforskningsinstitutet. Skälet anges vara bristande politiskt stöd då institutets resurser inte ökats – trots att regeringen talar om vikten…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS