Per Sundgren: Varför är Björklund framgångsrik?

fredag, december 3, 2010

Ingenting kan tyckas lättare för en vänstermänniska än att roa sig på Jan Björklunds bekostnad. Nu senast i valrörelsen kunde vi överlägset småle åt att han trodde att…

Läs mer

Eva-Lotta Hultén: Finns det ingen forskning som duger?

fredag, november 19, 2010

    Är all forskning som inte stöder den rådande skolpolitiken “genompolitiserad”? Eller är all skolpolitik som inte stöds av forskning ett famlande i blindo? Frågorna ställs i…

Läs mer

Några rejäla råsopar

fredag, november 12, 2010

Inom loppet av några dagar fick svensk skola ta emot några rejäla råsopar. På DNDebatt den sista oktober skrev Timbros nye vd, Markus Uvell, att ”de flesta väljare…

Läs mer

Jan Thavenius: Finanskrisen och skolans testkultur

torsdag, oktober 14, 2010

Vad är det för likhet mellan finanskrisen och skolans testkultur? Båda drabbar de sämst ställda mest, föreslår du kanske. Det är möjligt. I alla fall är det inte…

Läs mer

10 frågor om skolans framtid

tisdag, oktober 5, 2010

Här har vi samlat våra 10 frågor om skolans framtid i en text. Frågorna har ställts till politikerna före valet. Varje vardag under två veckor har vi lyft…

Läs mer

Mikael Stigendal: Valresultatet

tisdag, oktober 5, 2010

Det finns faktiskt något bra med Sverigedemokraternas valframgång. Och det är trotset det ger uttryck för. Fanns det något värre man kunde göra i detta val än att…

Läs mer

Sverker Lindblad: Okunnig och ansvarslös skolpolitisk valdebatt

torsdag, september 16, 2010

    Debatten om skolan är ensidig eftersom viktiga frågor om kunskap, skola och samhälle faller utanför agendan liksom konsekvensanalyser av den tidigare förda skolpolitiken. Sverker Lindblad har…

Läs mer

10. Har styrningen blivit kontraproduktiv?

torsdag, september 16, 2010

När det decentraliserade styrsystemet lanserades på skolområdet för tjugo år sen angav politikerna två övergripande motiv: •    Ett alltmer komplext samhälle och allt snabbare förändringar behövde en ny…

Läs mer

Björn Kindenberg: Polariserade kunskapsdiskussioner

onsdag, september 15, 2010

Debatten om skolan blir ofta väldigt förenklad. Begrepp ställs mot varandra: ”kunskapsskola”  mot ”flumskola”, ”katederundervisning” mot ”progressivism”, ”faktainlärning” mot ”färdighetsträning”, ”ordning och reda” mot ”kreativitet” och så vidare….

Läs mer

8. Undervisningens försvinnande – reclaiming teaching

onsdag, september 15, 2010

Begreppen ”undervisning” och ”undervisningsmetoder” försvann under 1990-talet. Undervisningsbegreppet hade kommit att förknippas med kritiken av den traditionella klassundervisningen och fått en negativ laddning. Samtidigt ökade olika individualiserade arbetsformer…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS