Sten Svensson: SOS 10 år – Marknadsskolan
torsdag, december 17, 2020
När Skola och Samhälle startade hade den marknadsdrivna skolan verkat i närmare femton år. Under dessa år var det fria skolvalet populärt i breda kretsar och tillväxten av…
När Skola och Samhälle startade hade den marknadsdrivna skolan verkat i närmare femton år. Under dessa år var det fria skolvalet populärt i breda kretsar och tillväxten av…
I ett utdrag ur en kommande jubileumsskrift om Skola och Samhälles första tio år beskriver Ingrid Carlgren här vårt debattforums start och utveckling. (red.)
Efter att under lång tid vuxit sig allt starkare är marknadsskolan plötsligt i underläge. Malin Ideland ser en perfekt storm och uppmanar våra politiker att hålla i hatten…
Trots alla politiska reformer ökar resultatskillnaderna i den svenska skolan. Martin Eksath menar att en av förklaringarna ligger i att politiker och tjänsteman ibland ägnar sig åt oväsentligheter…
Den sista tiden har ett skifte märkts i skoldebatten. Blicken riktas nu mer mot skolans förutsättningar och marknadsskolans negativa konsekvenser för både skolans organisation och resultat. Skiftet märks både i Read More
Vad likvärdiga villkor i skolan betyder och hur de ska åstadkommas är ett återkommande tema i den offentliga debatten. Marcus Larsson från Tankesmedjan Balans pekar på problemet med…
Utredningen En mer likvärdig skola föreslår att skolvalet ska bli obligatoriskt. Hanna Sjögren, pedagogikforskare och skolväljande förälder, menar att ansvaret för att motverka segregationen då läggs på vårdnadshavarna som…
Kommer dagens situation i skolan att bara bli en avskräckande parentes i historieskrivningen eller kommer den att betraktas som det ögonblick när nya möjligheter plötsligt öppnades? Och vilka…
Systemet har missat att undervisning handlar om att skapa relationer och att verkligheten alltid är mer mångfasetterad, krävande och meningsfull än vad som låter sig fångas i Excel-mallar,…
Utbildning är inte bara inlärning. Utbildning bör också handla om kunskap och förståelse, om att erfara världen, uttrycka och tolka den, och ge elever en känsla av att…