Erik Cardelús: Skolhatten av för Dousa!

måndag, mars 2, 2020

Moderata ungdomsförbundet kritiserar det vinstdrivande friskolesystemet. Men vad ligger egentligen bakom denna radikala omsvängning, undrar Erik Cardelús? (red.)

Read More

Yasmine Bladelius: Svenska skolan behöver förändras – inte förlängas

torsdag, november 14, 2019

Regeringen vill göra skolan tioårig. Det kommer inte att lösa problemen. För att få en jämlik skola där alla elever får en chans att klara sin skolgång måste…

Read More

Pontus Edenberg: Skolan behöver en ny målbild

torsdag, november 14, 2019

Målet för den svenska skolan idag är att så många elever som möjligt ska nå kunskapsmålen. Men en generell höjning av kunskapsnivån har begränsad effekt på individerna och…

Read More

Linnéa Lindqvist: Har vi råd med segregationen?

torsdag, november 7, 2019

Under Linnéa Lindqvists snart 15 år som lärare och skolledare i Stockholms och Göteborgs förorter har hon upplevt segregationens råhet på nära håll. Följ med till en av…

Read More

Sven-Eric Liedman: Den svenska skolan fungerar inte

måndag, november 4, 2019

Lärare som behandlas som trasproletariat. Friskolekoncerner som delar ut miljoner i vinster. Tomma platser på lärarutbildningarna. Sven-Eric Liedman menar att det är dags att inse att den svenska skolan…

Read More

Ulf Lundström: Vi måste återerövra läraryrkets själ

torsdag, oktober 24, 2019

I den intensiva reformeringen av skolan har läraryrkets själ gått förlorad; professionen har devalverats och läroplanen reducerats. Lärarna har pressats i riktning mot en roll som underordnad yrkesgrupp….

Read More

Malin Tväråna: Att reducera ämnet samhällskunskap till ‘kunskaper om’ fråntar ämnet dess mening

måndag, oktober 21, 2019

Skolverkets förslag till ny kursplan för samhällskunskapsämnet i grundskolan har tappat fokus på ämnets kärna – kritiskt granskande analys av samhällsfrågor och samhällsstrukturer med hjälp av samhällsvetenskapliga metoder…

Read More

Göran Levin: Lärarna – fångar i systemet

torsdag, oktober 17, 2019

Den stora yrkeskåren lärare har inte fått ett ökat professionellt ansvar – trots reformer som syftat till just det. I stället formas skolans utveckling utifrån partipolitiska strider, där…

Read More

Edward Jensinger: Jag protesterar också! Men…

måndag, oktober 14, 2019

Vi i skolan protesterar nu mot effektiviseringskrav, kommunalt dribblande med budgetar och mot “systemet”. Och jag håller med om kärnan i argumenten – ja, jag protesterar också! –…

Read More

Christian Lundahl och Germund Larsson: Historielöst med ordningsomdömen i skolan

måndag, maj 6, 2019

Opinionsundersökningar och politiker förespråkar återinförandet av ordningsbetyg i skolan. Men vad är egentligen ordningsbetygens historia och vad är det de har mätt i olika tider. Christian Lundahl och…

Read More

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Malin Tväråna
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Janna Lundberg
Gunnlaugur Magnússon
Hanna Sjögren
Ola Uhrqvist

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

KONTAKTA OSS

    Translate »