Ola Frykman: Politiker förstår inte komplexiteten i skolans uppdrag och är för långt bort från skolans värld

torsdag, mars 3, 2022

Politiker vistas alldeles för sällan i skolans klassrum och korridorer, vilket gör att många av deras skolpolitiska idéer och förslag inte är grundade i den verklighet de vill…

Read More

Erik Cardelús: Galenskaper i skolans värld?

söndag, april 18, 2021

Elevkontor, lärstilar och kommunalisering. Varför finns det egentligen så mycket galenskaper i skolans värld? Erik Cardelús reflekterar över trender som kommit och gått utifrån läraren Micael Hellbergs nyutkomna…

Read More

Ingrid Carlgren: Tio år med SOS – och ett annat samtal om skolan?

måndag, december 14, 2020

I ett utdrag ur en kommande jubileumsskrift om Skola och Samhälles första tio år beskriver Ingrid Carlgren här vårt debattforums start och utveckling. (red.)

Read More

Ingrid Carlgren: Den statliga företagiseringen

torsdag, december 3, 2020

Kritiken av marknadisering och vinstdrivande skolkoncerner är viktig – men glöm inte bort den förödande NPM-styrningen, skriver Ingrid Carlgren, som vill stärka professionerna och det professionella omdömet liksom…

Read More

Birgitta Härfast och Anna Pilebro Bryngelsson: Samordnat ledarskap istället för utvisning (replik)

torsdag, december 3, 2020

Hur kan lärare arbeta systematiskt med sitt ledarskap för ökad arbetsro? Frågan ställdes i en kommentar till Birgitta Härfast och Anna Pilebro Bryngelsson efter deras text Undervisning istället…

Read More

Alma Memisevic – Obalans mellan krav och förutsättningar

torsdag, mars 19, 2020

Systemet har missat att undervisning handlar om att skapa relationer och att verkligheten alltid är mer mångfasetterad, krävande och meningsfull än vad som låter sig fångas i Excel-mallar,…

Read More

Anette Jahnke och Åsa Hirsh: Vi kan inte ha det så här

torsdag, mars 12, 2020

Att lärare och skolledning gör allt som forskare, undervisningsråd och utvecklingsstrateger säger att man ska göra är ingen självklar väg till förbättrade elevresultat, inte om det innebär implementering…

Read More

Inger Fält: Stöd eller styrning?

torsdag, februari 27, 2020

Stöd och styrning är begrepp som ofta används i kontakten mellan huvudman och förskola. Men hur tolkas dessa begrepp och vad betyder stöd och styrning för respektive part,…

Read More

Yasmine Bladelius: Svenska skolan behöver förändras – inte förlängas

torsdag, november 14, 2019

Regeringen vill göra skolan tioårig. Det kommer inte att lösa problemen. För att få en jämlik skola där alla elever får en chans att klara sin skolgång måste…

Read More

Pontus Edenberg: Skolan behöver en ny målbild

torsdag, november 14, 2019

Målet för den svenska skolan idag är att så många elever som möjligt ska nå kunskapsmålen. Men en generell höjning av kunskapsnivån har begränsad effekt på individerna och…

Read More

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Malin Tväråna
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Janna Lundberg
Gunnlaugur Magnússon
Hanna Sjögren
Ola Uhrqvist

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

KONTAKTA OSS

    Translate »