Ricky Harrysson: Skolforskningsbok för vem?

torsdag, mars 16, 2017

De fem stora, är en nyutkommen bok av Jesper Ersgård. Titeln syftar på de skolforskare som i dagens svenska skola utgör en forskningsbas för skolutveckling: Carol Dweck, Michael…

Läs mer

Anette Jahnke: Från kollegialt lärande till kollegialt kunnande

torsdag, mars 2, 2017

Även om kunskapsresultaten pekar uppåt i olika mätningar måste satsningen på fortbildning av lärare fortsätta och satsa på långsiktighet. Vi kan också räkna med en allt kunnigare lärarkår som…

Läs mer

Mats Björnsson: Att lära av andra

måndag, februari 13, 2017

Den brittiska läraren Lucy Crehan ville komma bakom rankinglistorna och beslöt sig för att åka runt till några av de länder som ligger högst i PISA. Resultatet blev boken Cleverlands….

Läs mer

Olle Holmberg & Jan Thavenius: Lärarna kvalitetssäkrar undervisningen

torsdag, januari 26, 2017

Högskolans lärare måste ut i skolan och arbeta tillsammans med skolans lärare. På så sätt kan gränserna mellan teori och praktik brytas upp, skriver Olle Holmerg och Jan Thavenius i…

Läs mer

Solweig Eklund: Fackliga erfarenheter av utveckling och professionalisering av läraryrket

torsdag, april 7, 2016

Sedan 50-talet har lärarna och deras fackliga organisationer verkat för att lärarna själva ska forska och utveckla yrket till en verklig profession. Men motståndet har varit hårt och…

Läs mer

Helena Weiss Larsson: Rektor viktig styrfaktor i skolutvecklingen

måndag, april 4, 2016

Staten, kommunerna och marknaden, det är många som styr rektorernas arbete. Helena Weiss Larsson pekar på några faktorer som måste fungera för att en rektor ska kunna gör…

Läs mer

Skuggan – Ingrid Carlgren: En reformdagordning för skolan II

torsdag, mars 24, 2016

SNS-konferensen den 21-22 mars var intressant på många sätt. Det var två rapporter som presenterades: ”Information – ett verktyg för bättre skolsystem” av Gabriel Heller Sahlgren och Henrik…

Läs mer

Skuggan – Per Acke Orstadius: Vad eleverna behöver

onsdag, mars 16, 2016

Per Acke Orstadius har lång erfarenhet som lärare i skola och lärarutbildning. Hans utgångspunkt när han skriver artiklar har alltid varit eleverna och elevernas önskan om en skola…

Läs mer

Skuggan – Klas Lindelöf: Pedagogiskt ledarskap och auktoritet

måndag, mars 14, 2016

Förenklat går det att urskilja två slags ledare. Den ena sorten hämtar bekräftelsen för sitt ledarskap hos sina överordnade samt hos dem med större inflytande, den andre hämtar…

Läs mer

Skuggan – Jan Thavenius: Att inspektera skolor

torsdag, mars 10, 2016

Vi har haft skolinspektörer i det här landet under lång tid. Länge skrev de offentliga redogörelser för sina iakttagelser av hur det stod till i skolsverige. De diskuterade…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS