Bernard Andrews: Utbildning som ritual
måndag, april 16, 2018

Hur kan vi avgöra vad som räknas som ”bättre” undervisning? Är det en helt subjektiv bedömning eller finns det mått att rätta sig efter? I det första fallet…
Hur kan vi avgöra vad som räknas som ”bättre” undervisning? Är det en helt subjektiv bedömning eller finns det mått att rätta sig efter? I det första fallet…
Per Acke Orstadius betraktar skolans problem och konstaterar att de har sin upprinnelse i för många aktörer som drar åt olika håll, till skolans förfång (red.).
Skolorna och skolpolitikerna tar inte problemen med elevers försämrade läskunnighet på allvar. Diagnoser som till exempel dyslexi gör att man förklarar problemen med individens biologi. Enligt James Murphy…
Grit är ett modeord i skolvärlden. Innebörden är att man bör arbeta för att eleverna ska utveckla en större uthållighet, att inte ge upp för lätt. Erik Cardelus…
Att grit – uthållighet – är något bra för skolframgång tycks självklart. Men är det verkligen en generell kompetens? Handlar det inte helt enkelt om att finna att…
I två artiklar summerar Ingrid Carlgren och Sten Svensson SOS:s Skuggkommission med syftet att stimulera till skrivandet av remissvar på Skolkommissionens slutbetänkande. Detta är deras andra och avslutande artikel. (red.)
Svensk skola präglas av en svag och differentierad professionell kultur som har svårt att stå emot pedagogiska trender, skriver Johan Haeffner. (red.)
Marknadiseringen av skolan har inverkat skadligt på både skola och lärarprofession – det är dags att vända på systemet och skapa förutsättningar för en mer autonom lärarkår som…
De fem stora, är en nyutkommen bok av Jesper Ersgård. Titeln syftar på de skolforskare som i dagens svenska skola utgör en forskningsbas för skolutveckling: Carol Dweck, Michael…
Även om kunskapsresultaten pekar uppåt i olika mätningar måste satsningen på fortbildning av lärare fortsätta och satsa på långsiktighet. Vi kan också räkna med en allt kunnigare lärarkår som…