Skuggan- E-post från Mats Björnsson

torsdag, mars 3, 2016

Hej Olle! Vad jag ser för möjlighet i skolpolitiken? Jag är nog inte så tydlig, dvs. jag har inte så tydliga visioner utan bara några ledstjärnor. De är…

Läs mer

Skuggan – Gunnar Berg: Styrkedja, korstryck och skolkultur

måndag, februari 29, 2016

Styrkedja är en i dagsläget flitigt använd metafor som nyttjats i ett antal studier för att beskriva och analysera den svenska skolans styrning. I utredningen Rektorn och styrkedjan…

Läs mer

Skuggan – Jan Thavenius: Lärare och forskare utanför boxen

måndag, februari 29, 2016

Avståndet mellan skolvärlden och universitetsvärlden är stort. Onödigt stort. Forskarna är instängda i sin box, lärarna i sin. Inte lätt för dem att tänka än mindre handla utanför…

Läs mer

Donald Broady 1984/2016

torsdag, februari 11, 2016

I skoldebatten smyger historien med skamsna slagord. Men minnet borde vara det i nuet som gör framtiden synlig. I KRUT:s* nummer 35-36, 1984 skrev Donald Broady en artikel…

Läs mer

Mats Ekholm: Minimera inspektionen, maximera utvecklingsstödet

måndag, februari 8, 2016

Mats Ekholm, tidigare generaldirektör för Skolverket, föreslår här en radikal omläggning av hur staten förhåller sig till skolorna i landet. Eftersom den utbyggda statliga kontrollapparaten inte har gett…

Läs mer

Skuggan – Jan Thavenius: ”Professionen ska leda skolutvecklingen”

torsdag, januari 28, 2016

Det här är den tredje artikeln om OECD:s granskning av svensk skola och organisationens förslag till förbättringar. Rubriken är ett direkt citat från vad skolministern sagt: “professionen ska…

Läs mer

Skuggan – Lennart Malmström: ett gräsrotsinlägg om lärare och lärande

måndag, januari 25, 2016

Lennart Malmström, som varit lärare och skolledare i hela sitt yrkesliv, försöker här skapa reda i diskussionen om hur undervisning kan gå till och hur en bra lärare…

Läs mer

Göte Rudvall: Skolan och den digitala tidsåldern

onsdag, oktober 14, 2015

Göte Rudvall är 90 år. Han har levt med svensk skolutveckling i många år – som lärare, som rektor och skolchef i Österåker, som universitetslektor i Malmö och…

Läs mer

Per Kornhall: Hur kan skolor bli bättre på att bli bättre?

söndag, oktober 4, 2015

“Solutionitis”, lösningsfeber, präglar hanteringen av den svenska skolan, menar Per Kornhall. Snabba centrala lösningar som gäller alla. Kort tid för eftertanke. Lärare deltar inte i förberedelserna och tankearbetet….

Läs mer

Sten Svensson: Två helt olika sätt att läsa en skolrapport

söndag, augusti 30, 2015

Hösten 2014 publicerades en artikel i Skola och Samhälle med rubriken ”Se alla föräldrars behov!”: Artikeln var skriven av Åsa Melander och den handlade om erfarenheter från hennes…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS