Eva-Lotta Hultén: Staten, kommunerna och rektorerna

söndag, november 7, 2010

Flertalet av de rektorer jag pratat med återkommer till det problematiska med att ha två uppdragsgivare: staten, som styr över skolans innehåll och form, och kommunen som sitter…

Read More

10 frågor om skolans framtid

tisdag, oktober 5, 2010

Här har vi samlat våra 10 frågor om skolans framtid i en text. Frågorna har ställts till politikerna före valet. Varje vardag under två veckor har vi lyft…

Read More

8. Undervisningens försvinnande – reclaiming teaching

onsdag, september 15, 2010

Begreppen ”undervisning” och ”undervisningsmetoder” försvann under 1990-talet. Undervisningsbegreppet hade kommit att förknippas med kritiken av den traditionella klassundervisningen och fått en negativ laddning. Samtidigt ökade olika individualiserade arbetsformer…

Read More

6. Lärarnas arbetsvillkor och yrkets utveckling

måndag, september 13, 2010

Skolans lärare måste utgå från den situation som barn och ungdomar lever i idag och i sitt arbete medverka till att eleverna tillägnar sig sådana kunskaper och förmågor…

Read More

Olle Holmberg: Mellannivån – en diskussion om demokrati och skolutveckling

torsdag, augusti 12, 2010

“Det jag såg av skolans värld är alarmerande, upprörande, skandalöst. En generation håller på att gå åt helvete, rent ut sagt” skrev författaren Christina Claesson för tio år…

Read More

Olle Holmberg: Skolinspektion och skolförbättring

torsdag, augusti 12, 2010

Kan skolinspektionen användas i en brett upplagd offensiv för skolutveckling, där huvudperspektivet är en intensifierad demokratisk diskussion på den enskilda skolan, mellan skolor, mellan skolor och högskolor och…

Read More

Mac Murray: Är en skolpolitik utanför slagordens slagskugga längre tänkbar?

måndag, juni 21, 2010

I Sverige härskar de enkla slagordens skolpolitik. Detta blockerar en verklig förståelse av vad som är skolans problem och leder samtidigt till att all diskussion uteblir eftersom slagord…

Read More

Berit Hörnqvist: Framtidens läroplaner enligt Cambridgerapporten

onsdag, juni 2, 2010

Har vinden vänt? Är vi på väg mot en skola där testning, kontroll och central styrning inte längre tillåts dominera diskussionen om skolutveckling? Kanske inte i Sverige. Vi…

Read More

Anna-Karin Frisk: Varför behövs Learning Study?

onsdag, juni 2, 2010

Hur arbetar man med skolutveckling? I Sverige och i övriga västvärlden försöker man åstadkomma utveckling med politiska reformer och med påbud för lärarna. Resultatet landar inte sällan i…

Read More

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Malin Tväråna
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Janna Lundberg
Gunnlaugur Magnússon
Hanna Sjögren
Ola Uhrqvist

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

KONTAKTA OSS

    Translate »