Johan Prytz: En läroplan för framgång

måndag, december 14, 2020

Trots Matematiklyftet visar TIMSS2019 att de svenska matematikresultaten inte lyfter. I nästa läroplansreform måste skolmyndigheterna få ordning på kursplanen i matematik, med tydligare direktiv om vad lärare ska…

Läs mer

Erik Cardelus: När kärnverksamheten kläms mellan pinnräknande och policydokument

måndag, december 7, 2020

Skolan behöver inte mer av NPM-styrning, värdegrundsdokument och policyplaner, utan kompetenta lärare och närvarande vuxna, med mandat att ta moraliskt omdömesgrundade beslut i kritiska och akuta situationer, skriver…

Läs mer

Ingrid Carlgren: Den statliga företagiseringen

torsdag, december 3, 2020

Kritiken av marknadisering och vinstdrivande skolkoncerner är viktig – men glöm inte bort den förödande NPM-styrningen, skriver Ingrid Carlgren, som vill stärka professionerna och det professionella omdömet liksom…

Läs mer

Birgitta Härfast och Anna Pilebro Bryngelsson: Samordnat ledarskap istället för utvisning (replik)

torsdag, december 3, 2020

Hur kan lärare arbeta systematiskt med sitt ledarskap för ökad arbetsro? Frågan ställdes i en kommentar till Birgitta Härfast och Anna Pilebro Bryngelsson efter deras text Undervisning istället…

Läs mer

Malin Ideland: En perfekt storm

måndag, november 30, 2020

Efter att under lång tid vuxit sig allt starkare är marknadsskolan plötsligt i underläge. Malin Ideland ser en perfekt storm och uppmanar våra politiker att hålla i hatten…

Läs mer

Martin Eksath: Dumheten förhindrar skolutveckling

måndag, november 16, 2020

Trots alla politiska reformer ökar resultatskillnaderna i den svenska skolan. Martin Eksath menar att en av förklaringarna ligger i att politiker och tjänsteman ibland ägnar sig åt oväsentligheter…

Läs mer

Linnea Lindqvist: Det saknas politisk vilja att ta itu med skolsegregationen

torsdag, april 23, 2020

Hur mycket får “så långt som möjligt” kosta? – det som lagen kräver av elevers skolgång – och hur långt är det? Linnea Lindqvist skriver om det omöjliga…

Läs mer

Alma Memisevic – Obalans mellan krav och förutsättningar

torsdag, mars 19, 2020

Systemet har missat att undervisning handlar om att skapa relationer och att verkligheten alltid är mer mångfasetterad, krävande och meningsfull än vad som låter sig fångas i Excel-mallar,…

Läs mer

Anette Jahnke och Åsa Hirsh: Vi kan inte ha det så här

torsdag, mars 12, 2020

Att lärare och skolledning gör allt som forskare, undervisningsråd och utvecklingsstrateger säger att man ska göra är ingen självklar väg till förbättrade elevresultat, inte om det innebär implementering…

Läs mer

Inger Fält: Stöd eller styrning?

torsdag, februari 27, 2020

Stöd och styrning är begrepp som ofta används i kontakten mellan huvudman och förskola. Men hur tolkas dessa begrepp och vad betyder stöd och styrning för respektive part,…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Hanna Sjögren
Malin Tväråna

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS

    Translate »