Linnéa Lindqvist: Har vi råd med segregationen?

torsdag, november 7, 2019

Under Linnéa Lindqvists snart 15 år som lärare och skolledare i Stockholms och Göteborgs förorter har hon upplevt segregationens råhet på nära håll. Följ med till en av…

Läs mer

Ulf Lundström: Vi måste återerövra läraryrkets själ

torsdag, oktober 24, 2019

I den intensiva reformeringen av skolan har läraryrkets själ gått förlorad; professionen har devalverats och läroplanen reducerats. Lärarna har pressats i riktning mot en roll som underordnad yrkesgrupp….

Läs mer

Göran Levin: Lärarna – fångar i systemet

torsdag, oktober 17, 2019

Den stora yrkeskåren lärare har inte fått ett ökat professionellt ansvar – trots reformer som syftat till just det. I stället formas skolans utveckling utifrån partipolitiska strider, där…

Läs mer

Edward Jensinger: Jag protesterar också! Men…

måndag, oktober 14, 2019

Vi i skolan protesterar nu mot effektiviseringskrav, kommunalt dribblande med budgetar och mot “systemet”. Och jag håller med om kärnan i argumenten – ja, jag protesterar också! –…

Läs mer

Michael Walls och Jan Nilsson: Skolutveckling urholkar lärares autonomi

torsdag, maj 23, 2019

Dagens skolutveckling är kanske skolans problem. Effektivisering, kvalitetssäkring och evidens kan låta bra, men Michael Walls och Jan Nilsson menar att dessa delar av vad som ofta kallas…

Läs mer

Sten Svensson: Det hjälper inte att förstatliga skolan

torsdag, maj 2, 2019

Då skolans problem beror på statliga beslut finns det inget egenvärde i att återförstatliga skolan. Det kommer inte lösa de grundläggande problemen. Istället menar Sten Svensson att staten…

Läs mer

Ingrid Carlgren och Sten Svensson: Lärarprofessionen, lärarutbildningen och skolans inre utveckling

onsdag, juni 21, 2017

I två artiklar summerar Ingrid Carlgren och Sten Svensson SOS:s Skuggkommission med syftet att stimulera till skrivandet av remissvar på Skolkommissionens slutbetänkande. Detta är deras andra och avslutande artikel. (red.)

Läs mer

Ingrid Carlgren och Sten Svensson: En gemensam skola för bildning och demokrati

måndag, juni 19, 2017

I två artiklar kommer Ingrid Carlgren och Sten Svensson att summera SOS:s Skuggkommission med syftet att stimulera till skrivandet av remissvar på Skolkommissionens slutbetänkande. Detta är deras första artikel. (red.)

Läs mer

Christer Fritzell: Politisk styrning av skolan – i en tid av alternativa fakta

söndag, februari 19, 2017

Den politiska styrningen av skolan har varit effektiv i att sätta agendan för skolans område. Framgångskonceptet har varit att inrikta styrningen mot skolans kärna, kunskapen. Detta är fel, låt lärare…

Läs mer

Pål Christensson: Styrningen av skolan måste grundas i tillit till lärarna

torsdag, februari 9, 2017

En framgångsrik styrning av skolan kräver tillit mellan parter. Dagens skola ger inte rätt förutsättningar för lärare att bygga upp tillit. Genom att göra den systematisk utvecklingen av undervisningen till basen i…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS