Emelie Nilsson och Therese Lindgren: Framtida skolprestationer är inte per automatik rätt fokus för förskolan

måndag, november 29, 2021

Det ökade fokus på skolliknande undervisning i förskolan kräver ordentlig reflektion över vad syftet med förskolan egentligen är. Förskolan bör vara något annat än en verksamhet som ska…

Read More

Christina Hedman och Ulrika Magnusson: Gyllene tillfälle att åtgärda konkreta problem med svenskämnena

måndag, november 8, 2021

Liksom andra flerspråkighets- och andraspråksforskare har vi för Skolverket återkommande påtalat de ytterst negativa konsekvenser den föreslagna sammanslagningen av sva med svenska skulle ha för flerspråkiga elevers lärande….

Read More

Åsa Wedin: Svenska som andraspråk – ett skolämne för likvärdighet i skolan

torsdag, oktober 28, 2021

Snart kan ämnena svenska och svenska som andraspråk vara sammanslagna. Att genomföra en så genomgripande förändring utan att beakta forskares och lärarutbildares synpunkter, och dessutom utan remissförfarande, är…

Read More

Gunnlaugur Magnússon: Hallands floder och skoldebattens stilistiska brister

torsdag, maj 20, 2021

Med slapp användning av metaforer och troper reproducerar ledarskribenter rådande ideologier – utan känsla för stilistik, och utan vaksamhet inför konsekvenserna av deras förenklingar. Jag önskar att de…

Read More

Maria Rydell: Om att använda pedagogiska bedömningar för beslut i migrationsprocessen

måndag, maj 17, 2021

Om migrationskommitténs förslag till språkkrav för permanent uppehållstillstånd blir verklighet riskerar ämnen som svenska som andraspråk och utbildningar som sfi att politiseras, samtidigt som en ny lärarroll tvingas…

Read More

Johan Prytz: En läroplan för framgång

måndag, december 14, 2020

Trots Matematiklyftet visar TIMSS2019 att de svenska matematikresultaten inte lyfter. I nästa läroplansreform måste skolmyndigheterna få ordning på kursplanen i matematik, med tydligare direktiv om vad lärare ska…

Read More

Erik Cardelús: När kärnverksamheten kläms mellan pinnräknande och policydokument

måndag, december 7, 2020

Skolan behöver inte mer av NPM-styrning, värdegrundsdokument och policyplaner, utan kompetenta lärare och närvarande vuxna, med mandat att ta moraliskt omdömesgrundade beslut i kritiska och akuta situationer, skriver…

Read More

Ingrid Carlgren: Den statliga företagiseringen

torsdag, december 3, 2020

Kritiken av marknadisering och vinstdrivande skolkoncerner är viktig – men glöm inte bort den förödande NPM-styrningen, skriver Ingrid Carlgren, som vill stärka professionerna och det professionella omdömet liksom…

Read More

Birgitta Härfast och Anna Pilebro Bryngelsson: Samordnat ledarskap istället för utvisning (replik)

torsdag, december 3, 2020

Hur kan lärare arbeta systematiskt med sitt ledarskap för ökad arbetsro? Frågan ställdes i en kommentar till Birgitta Härfast och Anna Pilebro Bryngelsson efter deras text Undervisning istället…

Read More

Malin Ideland: En perfekt storm

måndag, november 30, 2020

Efter att under lång tid vuxit sig allt starkare är marknadsskolan plötsligt i underläge. Malin Ideland ser en perfekt storm och uppmanar våra politiker att hålla i hatten…

Read More

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Malin Tväråna
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Janna Lundberg
Gunnlaugur Magnússon
Hanna Sjögren
Ola Uhrqvist

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

KONTAKTA OSS

    Translate »