Skuggan – Ingrid Carlgren: Staten och kapitalet

måndag, september 5, 2016

Skolkommissionens förslag innebär större inflytande för staten samtidigt som den marknadiserade skola får fortsätta som förut, skriver Ingrid Carlgren. (red) 

Läs mer

Skuggan – Klas Lindelöf: Pedagogiskt ledarskap och auktoritet

måndag, mars 14, 2016

Förenklat går det att urskilja två slags ledare. Den ena sorten hämtar bekräftelsen för sitt ledarskap hos sina överordnade samt hos dem med större inflytande, den andre hämtar…

Läs mer

Skuggan – Gunnar Berg: Styrkedja, korstryck och skolkultur

måndag, februari 29, 2016

Styrkedja är en i dagsläget flitigt använd metafor som nyttjats i ett antal studier för att beskriva och analysera den svenska skolans styrning. I utredningen Rektorn och styrkedjan…

Läs mer

Skuggan – Olle Holmberg: Vafför gör vi på dette viset?

söndag, januari 17, 2016

Så här menar OECD att den svenska skolan ska förändras. Denna artikel diskuterar kapitel 2 i rapporten, “Promote quality with equity across Swedish schools”. (red)

Läs mer

Sten Svensson: Två helt olika sätt att läsa en skolrapport

söndag, augusti 30, 2015

Hösten 2014 publicerades en artikel i Skola och Samhälle med rubriken ”Se alla föräldrars behov!”: Artikeln var skriven av Åsa Melander och den handlade om erfarenheter från hennes…

Läs mer

Tomas Selin: Staten styr skolan på alltför många sätt

torsdag, juni 4, 2015

Det är inte mer statlig styrning som behövs. Ge istället lärarna möjligheter att utveckla skolan och yrket, skriver Tomas Selin. (red)

Läs mer

Ingrid Carlgren: Tre åtgärder för att stärka lärarprofessionen

onsdag, mars 18, 2015

Vid den skolpolitiska konferensen i Stockholm, ”Makten över skolan”, handlade ett seminarium om professionens ansvar och förutsättningar och hur lärares makt över den inre utvecklingen av skolan och undervisningen…

Läs mer

Tillsätt en skolkommission för skolans verkliga utmaningar!

torsdag, mars 12, 2015

Frustrationen och besvikelsen bland alla de som hoppats på att den rödgröna regeringen skulle kunna innebära en annorlunda skolpolitik växer. Många frågar sig vad vitsen var med att…

Läs mer

Sten Svensson: Hur kan skolan återigen bli en samhälls- och demokratibyggande institution?

måndag, februari 16, 2015

Vid den skolpolitiska konferensen i Stockholm, “Makten över skolan“, handlade ett seminarium om skolans styrning och om hur minskad segregation och ökad likvärdighet ska kunna åstadkommas. Sten Svensson…

Läs mer

Göran Levin: Tål skolan vilken reformtakt som helst?

onsdag, januari 21, 2015

Jag läser IFAU:s rapport om Decentralisering, skolval och fristående skolor, nyligen publicerad. Rapporten är intressant och läsvärd och kommenteras säkert på många olika håll. Förhoppningsvis försöker man inte…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS