Sten Svensson: Det hjälper inte att förstatliga skolan

torsdag, maj 2, 2019

Då skolans problem beror på statliga beslut finns det inget egenvärde i att återförstatliga skolan. Det kommer inte lösa de grundläggande problemen. Istället menar Sten Svensson att staten…

Read More

Ingrid Carlgren och Sten Svensson: Lärarprofessionen, lärarutbildningen och skolans inre utveckling

onsdag, juni 21, 2017

I två artiklar summerar Ingrid Carlgren och Sten Svensson SOS:s Skuggkommission med syftet att stimulera till skrivandet av remissvar på Skolkommissionens slutbetänkande. Detta är deras andra och avslutande artikel. (red.)

Read More

Ingrid Carlgren och Sten Svensson: En gemensam skola för bildning och demokrati

måndag, juni 19, 2017

I två artiklar kommer Ingrid Carlgren och Sten Svensson att summera SOS:s Skuggkommission med syftet att stimulera till skrivandet av remissvar på Skolkommissionens slutbetänkande. Detta är deras första artikel. (red.)

Read More

Christer Fritzell: Politisk styrning av skolan – i en tid av alternativa fakta

söndag, februari 19, 2017

Den politiska styrningen av skolan har varit effektiv i att sätta agendan för skolans område. Framgångskonceptet har varit att inrikta styrningen mot skolans kärna, kunskapen. Detta är fel, låt lärare…

Read More

Pål Christensson: Styrningen av skolan måste grundas i tillit till lärarna

torsdag, februari 9, 2017

En framgångsrik styrning av skolan kräver tillit mellan parter. Dagens skola ger inte rätt förutsättningar för lärare att bygga upp tillit. Genom att göra den systematisk utvecklingen av undervisningen till basen i…

Read More

Skuggan – Ingrid Carlgren: Staten och kapitalet

måndag, september 5, 2016

Skolkommissionens förslag innebär större inflytande för staten samtidigt som den marknadiserade skola får fortsätta som förut, skriver Ingrid Carlgren. (red) 

Read More

Skuggan – Klas Lindelöf: Pedagogiskt ledarskap och auktoritet

måndag, mars 14, 2016

Förenklat går det att urskilja två slags ledare. Den ena sorten hämtar bekräftelsen för sitt ledarskap hos sina överordnade samt hos dem med större inflytande, den andre hämtar…

Read More

Skuggan – Gunnar Berg: Styrkedja, korstryck och skolkultur

måndag, februari 29, 2016

Styrkedja är en i dagsläget flitigt använd metafor som nyttjats i ett antal studier för att beskriva och analysera den svenska skolans styrning. I utredningen Rektorn och styrkedjan…

Read More

Skuggan – Olle Holmberg: Vafför gör vi på dette viset?

söndag, januari 17, 2016

Så här menar OECD att den svenska skolan ska förändras. Denna artikel diskuterar kapitel 2 i rapporten, ”Promote quality with equity across Swedish schools”. (red)

Read More

Sten Svensson: Två helt olika sätt att läsa en skolrapport

söndag, augusti 30, 2015

Hösten 2014 publicerades en artikel i Skola och Samhälle med rubriken ”Se alla föräldrars behov!”: Artikeln var skriven av Åsa Melander och den handlade om erfarenheter från hennes…

Read More

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Malin Tväråna
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Janna Lundberg
Gunnlaugur Magnússon
Hanna Sjögren
Ola Uhrqvist

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

KONTAKTA OSS

    Translate »