Olle Holmberg: Skolinspektion och skolförbättring

torsdag, augusti 12, 2010

Kan skolinspektionen användas i en brett upplagd offensiv för skolutveckling, där huvudperspektivet är en intensifierad demokratisk diskussion på den enskilda skolan, mellan skolor, mellan skolor och högskolor och…

Läs mer

Mac Murray: Är en skolpolitik utanför slagordens slagskugga längre tänkbar?

måndag, juni 21, 2010

I Sverige härskar de enkla slagordens skolpolitik. Detta blockerar en verklig förståelse av vad som är skolans problem och leder samtidigt till att all diskussion uteblir eftersom slagord…

Läs mer

Berit Hörnqvist: Framtidens läroplaner enligt Cambridgerapporten

onsdag, juni 2, 2010

Har vinden vänt? Är vi på väg mot en skola där testning, kontroll och central styrning inte längre tillåts dominera diskussionen om skolutveckling? Kanske inte i Sverige. Vi…

Läs mer

Jan Thavenius: Har vinden vänt?

onsdag, maj 19, 2010

Den 9 januari i år sände BBC News ett inslag med rubriken ”Tecken på att vinden vänt när det gäller tester i skolan”. Mike Baker som stod för…

Läs mer

Gunnar Bergendal: Skolan – en spjutspets mot framtiden?

tisdag, april 20, 2010

När Olof Palme åren 1967 – 69 var vår förste utbildningsminister – hans företrädare kalla­des ecklesiastikminister – kom slagordet om skolan som spjutspets mot framtiden i svang. Vad…

Läs mer

Ingrid Carlgren: Kontroll till döds

lördag, mars 6, 2010

Mål- och resultatstyrning (MR-styrning) infördes i skolan tidigare än inom andra samhälleliga verksamheter. Efter 15 år börjar problemen och biverkningarna av systemet att bli uppenbara. Ledare för olika…

Läs mer

Mac Murray: Skollagen och lagrådet

lördag, mars 6, 2010

Lagrådet har riktat svidande kritik mot regeringens förslag till ny skollag och skickat tillbaka skollagsutkastet, den s.k. lagrådsremissen, till regeringen för omarbetning, eftersom den inte kan utgöra underlag…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS