Petra Magnusson och Jonas Asklund: Vart tog den balanserade undervisningen vägen?

måndag, december 6, 2021

Dagens svenskundervisning fokuserar för mycket på färdighetsträning, det vill säga att utveckla läsande och skrivande som form snarare än innehåll. Det menar Petra Magnusson och Jonas Asklund som…

Read More

Filippa Mannerheim: De nationella proven gör svensklärare till lydiga nickedockor

måndag, oktober 7, 2019

De nationella provens bedömningsanvisningar har försatt svensklärare i ett tillstånd av bedömningsvånda och förnedrande osäkerhet kring den egna bedömarkompetensen. Filippa Mannerheim pekar på tre stora problem med bedömning…

Read More

Erik Cardelús: Har du lärt dig något nytt språk på sistone?

måndag, februari 19, 2018

Att som modersmålstalande svensk lära sig flera språk än engelska är både tankeutvidgande och nyttigt och utvecklar empati med de som lär sig det svenska språket, något som…

Read More

Michael Tengberg: Replik – Läsprovsansvariga dåliga på att läsa innantill

måndag, oktober 30, 2017

Michael Tengberg ger här sitt svar på en replik från Enheten Nationella prov i svenska och svenska som andraspråk. I provenhetens replik bemöttes en av Tengberg tidigare framförd…

Read More

Lovisa Gardell m.fl: Replik – Vetenskapligt tveksamma delar i Tengbergs argumentation

torsdag, oktober 19, 2017

Lovisa Gardell, Anne Palmér och Maria Westman vid enheten Nationella prov i svenska och svenska som andraspråk (Uppsala universitet) går i svaromål, efter Michael Tengbergs kritik av de…

Read More

Michael Tengberg: Den bristande kvaliteten i de nationella läsproven

måndag, oktober 9, 2017

De nationella provens resultat har långtgående konsekvenser för alla inblandade, inte minst eleverna. Trots det finns allvarliga brister ett tungt vägande delprov, läsning i ämnet svenska, bland annat…

Read More

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Malin Tväråna
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Janna Lundberg
Gunnlaugur Magnússon
Hanna Sjögren
Ola Uhrqvist

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

KONTAKTA OSS

    Translate »