måndag, december 6, 2021
Dagens svenskundervisning fokuserar för mycket på färdighetsträning, det vill säga att utveckla läsande och skrivande som form snarare än innehåll. Det menar Petra Magnusson och Jonas Asklund som…
Read More
måndag, oktober 7, 2019
De nationella provens bedömningsanvisningar har försatt svensklärare i ett tillstånd av bedömningsvånda och förnedrande osäkerhet kring den egna bedömarkompetensen. Filippa Mannerheim pekar på tre stora problem med bedömning…
Read More
måndag, februari 19, 2018
Att som modersmålstalande svensk lära sig flera språk än engelska är både tankeutvidgande och nyttigt och utvecklar empati med de som lär sig det svenska språket, något som…
Read More
måndag, oktober 30, 2017
Michael Tengberg ger här sitt svar på en replik från Enheten Nationella prov i svenska och svenska som andraspråk. I provenhetens replik bemöttes en av Tengberg tidigare framförd…
Read More
torsdag, oktober 19, 2017
Lovisa Gardell, Anne Palmér och Maria Westman vid enheten Nationella prov i svenska och svenska som andraspråk (Uppsala universitet) går i svaromål, efter Michael Tengbergs kritik av de…
Read More
måndag, oktober 9, 2017
De nationella provens resultat har långtgående konsekvenser för alla inblandade, inte minst eleverna. Trots det finns allvarliga brister ett tungt vägande delprov, läsning i ämnet svenska, bland annat…
Read More