Håkan Löfgren och Anders Jönsson: Fler nationella prov löser inte bristande likvärdighet i skolan

tisdag, november 27, 2018

Fler nationella prov löser inte likvärdighetsproblem i skolan, även om det är en ofta uttalad önskan i debatten inte minst från politiskt håll. Risken finns att såväl professionen…

Läs mer

Kristian Lindhe: Fel tänkt om nationella prov och betyg

onsdag, juni 14, 2017

Gymnasieministerns vilja att öka vikten av de nationella proven vid betygssättning strider mot skrivningar i skollagen och riskerar att förhindra långsiktighet i arbetet med elevers lärande, skriver Kristian Lindhe. (red.)

Läs mer

Daniel Pettersson: Varför tror vi på PISA?

måndag, februari 27, 2017

Tilltron till PISA-undersökningen är stor. Samtidigt minskar tilliten till att lärare kan bedöma elevers kunskaper på ett likvärdigt sätt. Titt som tätt hörs krav på nationella bedömningar och…

Läs mer

Magnus Hultén: Little Choice But to Cheat – testkulturens baksidor

onsdag, februari 15, 2017

I spåren av betygsinflation och bristande likvärdighet i betygssättning har blickarna vänts mot de nationella proven. De anses vara en viktig del av lösningen på dessa problem. Onsdagens Uppdrag granskning om fusk…

Läs mer

Martin Malmström: Den amerikanska mardrömmen

måndag, oktober 19, 2015

No Child Left Behind och Race to the Top är namnen på två stora skolreformer i USA. Common Core är namnet på den nationellt övergripande standardiseringen av de…

Läs mer

Eva-Lotta Hultén: Dunkla kunskapskrav

söndag, mars 1, 2015

I två tidigare artiklar har problemen med att tolka och använda kursplanerna belysts – i Caroline Libergs “Jag måste använda ord när jag talar till er!” och i…

Läs mer

Mats Björnsson: Politik, ILSA och skolans relevans och mening

onsdag, september 17, 2014

I den upphetsade skoldebatten i anslutning till PISA duggade förslagen tätt om vad som borde förändras för att avhjälpa “skolans kris”. Samtidigt försökte några debattörer att bagatellisera PISA-resultaten….

Läs mer

Lena Persson: De centrala/nationella proven blir fler men till vilken nytta?

måndag, april 23, 2012

  Lena Persson, som skrivit denna artikel, är folkpartistisk kommunpolitiker och har tidigare varit lärarutbildare. Hon har i en längre text riktad till partikamrater kritiskt granskat den nuvarande…

Läs mer

Svein Sjøberg: PISA – bekymringsmelding fra skolen!

måndag, april 16, 2012

For snart tre år siden skrev jeg en artikkel i tidsskriftet Bedre Skole (1/ 2009). Der omtaler jeg en undersøkelse om hvordan norske lærere og skoleledere oppfatter PISA-undersøkelsen….

Läs mer

Mats Björnsson: Testbaserade belöningar i skolsystemet – fungerar de?

fredag, november 11, 2011

Blir skolor bättre om de antingen belönas eller bestraffas ekonomiskt för sina resultat på tester? Blir lärare skickligare på att undervisa om de får mer betalt när elevernas…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS