Lennart Swahn: Skolans fundamentala problem är lärarnas begränsade undervisningskapacitet

måndag, oktober 15, 2018

Lärarens undervisningskapacitet, kvantitativt som kvalitativt, har varit konstant under lång tid och kan inte ökas till nödvändig nivå. Skolproblemen kan därför bara lösas med modern digital teknik, skriver Lennart Swahn. 

Läs mer

Joakim Landahl: Dyr och billig pedagogik

måndag, september 24, 2018

Flera debattörer beskriver progressiv undervisning i termer av “billig pedagogik”, i motsats till den dyra, lärarledda undervisningen. Men Joakim Landahl undrar om det verkligen finns någon undervisning som är enkel, billig och snabb, samtidigt som den är seriös. Kanske handlar detta om något helt annat än progressiv kontra lärarledd undervisning? 

Läs mer

Lars-Åke Dahlqvist: En naturtyp om våren

torsdag, maj 24, 2018

Finns det egentligen plats för undersökande arbetssätt och upplevelsebaserat lärande i den moderna skolan, undrar Lars-Åke Dahlqvist.

Läs mer

Nicklas Mörk: Värdeorden i kunskapskraven – upplösningen, del 1

torsdag, maj 3, 2018

Äntligen har betygskriteriernas formuleringar kommit upp på dagordningen, konstaterar Nicklas Mörk, som nu manar till handling. Detta är första deltexten av två som problematiserar, analyserar och också bjuder på konkreta förslag på hur förutsättningar för bedömning och betygssättning kan förändras (red).

Läs mer

James Murphy: Ta ansvar för elevers läskunnighet

måndag, december 11, 2017

Skolorna och skolpolitikerna tar inte problemen med elevers försämrade läskunnighet på allvar. Diagnoser som till exempel dyslexi gör att man förklarar problemen med individens biologi. Enligt James Murphy riskerar följden bli att  skolor inte använder sig av de evidensbaserade metoder som finns för läsinlärning (red).

Läs mer

Per-Olof Wickman & Björn Kindenberg: Didaktiken är lärarnas egen vetenskap

torsdag, november 9, 2017

Det finns idag inget särskilt språkbruk, som visar att lärares kunskaper vilar på en gemensam vetenskaplig grund. Därför behövs didaktiken – lärarnas egen vetenskap (red.).

Läs mer

Anne-Marie Körling: Jag har hittills inte träffat någon elev som inte vill lära sig att läsa

måndag, september 18, 2017

Skillnader i läsförmåga mellan elever är en av skolans stora utmaningar. De beror på att alla elever inte ges möjlighet att utveckla denna förmåga i tid, menar Anne-Marie Körling. (red.)

Läs mer

Ingrid Carlgren och Sten Svensson: Lärarprofessionen, lärarutbildningen och skolans inre utveckling

onsdag, juni 21, 2017

I två artiklar summerar Ingrid Carlgren och Sten Svensson SOS:s Skuggkommission med syftet att stimulera till skrivandet av remissvar på Skolkommissionens slutbetänkande. Detta är deras andra och avslutande artikel. (red.)

Läs mer

Bernt Sundström: En katastrof att halvklasstimmarna försvann på lågstadiet

måndag, juni 19, 2017

I tidigare styrdokument för skolan reglerades antalet halvklasstimmar i skolans tidigare årskurser. Dessa halvklasstimmar försvann i samband med kommunaliseringen och de stora nedskärningarna i skolan i början av 1990-talet. Varför förs ingen diskussion om vad detta har betytt för skolans resultat, frågar sig Bernt Sundström. (red.) 

Läs mer

Johnny Wieweg: David Didau ifrågasätter etablerade sanningar

torsdag, juni 1, 2017

David Didau erbjuder ett alternativ till den genvägspedagogik som dominerat och förstört svensk skola, skriver Johnny Wieweg. (red.)

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S. på Twitter