Ola Uhrqvist: Så blir skolan meningsfull

söndag, april 11, 2021

Vad är egentligen viktigast i skolan? Att nå uppsatta mål eller växa som människa? Måste det vara en motsättning däremellan? Ola Uhrqvist ger en bild av hur skolan…

Read More

Alice Andrews: Lärande för hållbar utveckling skapar inte kritiska medborgare

måndag, mars 8, 2021

Lärande för hållbar utveckling har varit en del av skolans verksamhet de senaste decennierna. Men vilken typ av lärande handlar det egentligen om, frågar sig lärarstudenten Alice Andrews…

Read More

Janna Lundberg: Vi borde prata om elitskolorna när vi pratar om skolan

torsdag, mars 4, 2021

Skoldebatten fokuserar ofta på socioekonomiskt utsatta elever som inte klarar kunskapskraven. Janna Lundberg menar att diskussionerna om skolan också behöver täcka in de elitskolor som det svenska marknadsutsatta…

Read More

Johan Prytz: En läroplan för framgång

måndag, december 14, 2020

Trots Matematiklyftet visar TIMSS2019 att de svenska matematikresultaten inte lyfter. I nästa läroplansreform måste skolmyndigheterna få ordning på kursplanen i matematik, med tydligare direktiv om vad lärare ska…

Read More

Henrik Birkebo: Examinerande boksamtal

måndag, november 23, 2020

Distansundervisningen i våras kläckte idén: varför inte examinera genom enskilda samtal? Tidskrävande, ja – men det blir väldigt tydligt vad eleverna faktiskt kan, skriver svensk- och engelskläraren Henrik…

Read More

Anne-Marie Körling: Lite svalka i korvstoppningen!

torsdag, april 9, 2020

Det är märkliga tider när lärare skapar undervisning för att eleverna ska arbeta hemma under en eventuell stängning, men också för elever som redan nu är hemma. Tänk…

Read More

Kristian Lindhe Kinbom: Kommer skolan någonsin att bli densamma? Och vill vi det?

måndag, april 6, 2020

Vi vet inte när skolornas klockor ringer in på samma sätt igen, men frågan är om skolan någonsin kommer att bli densamma igen, eller om vi ens vill…

Read More

Henrik Birkebo: Kärlek i läraryrket

måndag, mars 23, 2020

Det sägs att kärleken gör blind. Minst lika sant är dock att kärleken gör seende. Och vem skulle inte gynnas av att vi såg lite längre och lite…

Read More

Ricky Harrisson: Vilken kunskap?

måndag, mars 16, 2020

Utbildning är inte bara inlärning. Utbildning bör också handla om kunskap och förståelse, om att erfara världen, uttrycka och tolka den, och ge elever en känsla av att…

Read More

Gunnar Cardell: Elever är inga kunskapskonstruktörer

måndag, mars 9, 2020

Även målmedvetet och idogt pluggande måste följas av spontana och oförutsägbara processer där det man pluggat in blir meningsfull kunskap. Det skriver Gunnar Cardell i en längre kommentar…

Read More

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Hanna Sjögren
Malin Tväråna

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

KONTAKTA OSS

    Translate »