Gunnar Cardell: Ordning i skolan

torsdag, april 25, 2019

Ordning i skolan kommer inte nås genom ordningsbetyg. Istället krävs att eleverna får delta i formulerandet av regler och att de accepterar de sanktioner som gäller när man…

Läs mer

Mark Aston: Förändring

torsdag, april 18, 2019

Hur medvetna är vi om oss själva, om de värderingar och vanor som styr oss? Och vad händer med självkännedomen om man som lärare släpper taget och ger…

Läs mer

Björn Kindenberg: Elefantens snabel är ingen orm

måndag, april 8, 2019

Debatten om skolan kan liknas vid de tre blinda personer som i allegorin får tag i varsin del av en elefant: dess snabel, dess fot, dess svans. Ingen…

Läs mer

Göran Levin: Katederundervisning eller… eller… eller…

måndag, april 8, 2019

Det finns inte bara ett enda sätt att lägga upp undervisning, utan många. Inte minst beror det på innehållet – det vill säga vad eleverna ska lära sig.

Läs mer

Erik Cardelús: Det väsentligas återkomst

torsdag, mars 28, 2019

Det mest framträdande i den senaste tidens polariserade skoldebatt är dikotomiseringen mellan flum och katederdisciplin, som utgår från antagandet att vi måste välja sida. Men det finns inte…

Läs mer

Pål Christensson: Att vara eller bildas – om barnet och om skolans funktion

torsdag, mars 7, 2019

Ser vi i undervisningen barnet som något varande eller som något blivande? En fråga som sätter fingret på skolans funktion, menar Pål Christensson i en reflektion kring Paul…

Läs mer

Malin Tväråna: Mer forskning innan reformer genomförs

torsdag, november 8, 2018

Debatten om huruvida ett fokus på kunskapssyn är produktivt för skolan fortsätter. Malin Tväråna varnar för att denna lägger ut dimridåer för det som spelar roll – det…

Läs mer

Lennart Swahn: Skolans fundamentala problem är lärarnas begränsade undervisningskapacitet

måndag, oktober 15, 2018

Lärarens undervisningskapacitet, kvantitativt som kvalitativt, har varit konstant under lång tid och kan inte ökas till nödvändig nivå. Skolproblemen kan därför bara lösas med modern digital teknik, skriver Lennart…

Läs mer

Joakim Landahl: Dyr och billig pedagogik

måndag, september 24, 2018

Flera debattörer beskriver progressiv undervisning i termer av “billig pedagogik”, i motsats till den dyra, lärarledda undervisningen. Men Joakim Landahl undrar om det verkligen finns någon undervisning som…

Läs mer

Lars-Åke Dahlqvist: En naturtyp om våren

torsdag, maj 24, 2018

Finns det egentligen plats för undersökande arbetssätt och upplevelsebaserat lärande i den moderna skolan, undrar Lars-Åke Dahlqvist.

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS