Johan Prytz: En läroplan för framgång

måndag, december 14, 2020

Trots Matematiklyftet visar TIMSS2019 att de svenska matematikresultaten inte lyfter. I nästa läroplansreform måste skolmyndigheterna få ordning på kursplanen i matematik, med tydligare direktiv om vad lärare ska…

Read More

Henrik Birkebo: Examinerande boksamtal

måndag, november 23, 2020

Distansundervisningen i våras kläckte idén: varför inte examinera genom enskilda samtal? Tidskrävande, ja – men det blir väldigt tydligt vad eleverna faktiskt kan, skriver svensk- och engelskläraren Henrik…

Read More

Anne-Marie Körling: Lite svalka i korvstoppningen!

torsdag, april 9, 2020

Det är märkliga tider när lärare skapar undervisning för att eleverna ska arbeta hemma under en eventuell stängning, men också för elever som redan nu är hemma. Tänk…

Read More

Kristian Lindhe Kinbom: Kommer skolan någonsin att bli densamma? Och vill vi det?

måndag, april 6, 2020

Vi vet inte när skolornas klockor ringer in på samma sätt igen, men frågan är om skolan någonsin kommer att bli densamma igen, eller om vi ens vill…

Read More

Henrik Birkebo: Kärlek i läraryrket

måndag, mars 23, 2020

Det sägs att kärleken gör blind. Minst lika sant är dock att kärleken gör seende. Och vem skulle inte gynnas av att vi såg lite längre och lite…

Read More

Ricky Harrisson: Vilken kunskap?

måndag, mars 16, 2020

Utbildning är inte bara inlärning. Utbildning bör också handla om kunskap och förståelse, om att erfara världen, uttrycka och tolka den, och ge elever en känsla av att…

Read More

Gunnar Cardell: Elever är inga kunskapskonstruktörer

måndag, mars 9, 2020

Även målmedvetet och idogt pluggande måste följas av spontana och oförutsägbara processer där det man pluggat in blir meningsfull kunskap. Det skriver Gunnar Cardell i en längre kommentar…

Read More

Paul A. Kirschner & Mirjam Neelen: Hjärnbaserade dumheter

måndag, december 16, 2019

I det här inlägget förklarar Paul Kirschner och Mirjam Neelen vad “hjärnträning” är, varför det inte fungerar och hur vi ska lär oss att undvika “hjärnbaserade dumheter”.

Read More

Fredrik Sandström: Det är ett svek att “anpassa bort” rätten att lära sig läsa och skriva

torsdag, december 5, 2019

Lärare som värnar alla elevers rätt att lära sig läsa och skriva kan paradoxalt nog framstå som “elevfientliga” i andras ögon. Men att överge strävan att alla elever…

Read More

Pedro De Bruyckere: Det finns ett korn av sanning i varje lögn – 10 000-timmarsregeln

måndag, november 18, 2019

Pedro de Bruyckere, utbildningsforskare och lärarutbildare från Gent, tar sig an den sjätte av de mest seglivade myterna om inlärning och undervisning – att om man bara tränar…

Read More

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Malin Tväråna
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Janna Lundberg
Gunnlaugur Magnússon
Hanna Sjögren
Ola Uhrqvist

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

KONTAKTA OSS

    Translate »