Per-Acke Orstadius: Matematiken – språngbräda och stupstock

tisdag, april 26, 2011

  Behöver alla elever kunna all den matematik som sägs ingå i skolans mål? Har de verkligen användning för dessa kunskaper senare i livet? Per-Acke Orstadius lyfter frågor…

Läs mer

Pontus Sundén: Individualiserad eller individanpassad? Björklund blandar ihop begreppen

lördag, april 2, 2011

En undervisning som planeras så att varje enskild elev får så stort kunskapsutbyte som möjligt – eller en undervisning som lämnar över hela ansvaret till eleven själv i…

Läs mer

Jan Lenander: Bra valfrihet för alla

torsdag, oktober 28, 2010

Det här är ett förslag om att minska polariseringen i skoldebatten och hitta en medelväg när det gäller ökad valfrihet på högstadiet utan att styra in mot yrkesval…

Läs mer

8. Undervisningens försvinnande – reclaiming teaching

onsdag, september 15, 2010

Begreppen ”undervisning” och ”undervisningsmetoder” försvann under 1990-talet. Undervisningsbegreppet hade kommit att förknippas med kritiken av den traditionella klassundervisningen och fått en negativ laddning. Samtidigt ökade olika individualiserade arbetsformer…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS