James Murphy: Ta ansvar för elevers läskunnighet

måndag, december 11, 2017

Skolorna och skolpolitikerna tar inte problemen med elevers försämrade läskunnighet på allvar. Diagnoser som till exempel dyslexi gör att man förklarar problemen med individens biologi. Enligt James Murphy…

Read More

Per-Olof Wickman & Björn Kindenberg: Didaktiken är lärarnas egen vetenskap

torsdag, november 9, 2017

Det finns idag inget särskilt språkbruk, som visar att lärares kunskaper vilar på en gemensam vetenskaplig grund. Därför behövs didaktiken – lärarnas egen vetenskap (red.).

Read More

Anne-Marie Körling: Jag har hittills inte träffat någon elev som inte vill lära sig att läsa

måndag, september 18, 2017

Skillnader i läsförmåga mellan elever är en av skolans stora utmaningar. De beror på att alla elever inte ges möjlighet att utveckla denna förmåga i tid, menar Anne-Marie Körling….

Read More

Ingrid Carlgren och Sten Svensson: Lärarprofessionen, lärarutbildningen och skolans inre utveckling

onsdag, juni 21, 2017

I två artiklar summerar Ingrid Carlgren och Sten Svensson SOS:s Skuggkommission med syftet att stimulera till skrivandet av remissvar på Skolkommissionens slutbetänkande. Detta är deras andra och avslutande artikel. (red.)

Read More

Bernt Sundström: En katastrof att halvklasstimmarna försvann på lågstadiet

måndag, juni 19, 2017

I tidigare styrdokument för skolan reglerades antalet halvklasstimmar i skolans tidigare årskurser. Dessa halvklasstimmar försvann i samband med kommunaliseringen och de stora nedskärningarna i skolan i början av…

Read More

Johnny Wieweg: David Didau ifrågasätter etablerade sanningar

torsdag, juni 1, 2017

David Didau erbjuder ett alternativ till den genvägspedagogik som dominerat och förstört svensk skola, skriver Johnny Wieweg. (red.)

Read More

Henrik Birkebo: Sluta med snuttifierandet på gymnasiet

torsdag, maj 11, 2017

Om skolans svenskundervisning ska kunna fylla sitt allt mer angelägna läsfrämjande uppdrag, krävs att snuttifieringen av ämnet upphör skriver Henrik Birkebo. (/red.)

Read More

Skuggan – Lennart Malmström: ett gräsrotsinlägg om lärare och lärande

måndag, januari 25, 2016

Lennart Malmström, som varit lärare och skolledare i hela sitt yrkesliv, försöker här skapa reda i diskussionen om hur undervisning kan gå till och hur en bra lärare…

Read More

Jan Anward: Språklig bildning

måndag, mars 30, 2015

Jan Anward skriver en “följetong” i S.O.S. – en artikel i tre avsnitt, om begreppet “språklig bildning”, centralt både i skolan, i forskningen och i debatten. Vad är…

Read More

Pär Engström: Lärarna är samhällets viktigaste yrkesgrupp?

måndag, mars 9, 2015

En vanligt förekommande slogan från lärare och representanter för läraryrket är att hävda att lärarna är den viktigaste yrkesgruppen i samhället. På vilket sätt som lärarna anser sig…

Read More

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Malin Tväråna
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Janna Lundberg
Gunnlaugur Magnússon
Hanna Sjögren
Ola Uhrqvist

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

KONTAKTA OSS

    Translate »