måndag, december 11, 2017
Skolorna och skolpolitikerna tar inte problemen med elevers försämrade läskunnighet på allvar. Diagnoser som till exempel dyslexi gör att man förklarar problemen med individens biologi. Enligt James Murphy…
Read More
torsdag, november 9, 2017
Det finns idag inget särskilt språkbruk, som visar att lärares kunskaper vilar på en gemensam vetenskaplig grund. Därför behövs didaktiken – lärarnas egen vetenskap (red.).
Read More
måndag, september 18, 2017
Skillnader i läsförmåga mellan elever är en av skolans stora utmaningar. De beror på att alla elever inte ges möjlighet att utveckla denna förmåga i tid, menar Anne-Marie Körling….
Read More
onsdag, juni 21, 2017
I två artiklar summerar Ingrid Carlgren och Sten Svensson SOS:s Skuggkommission med syftet att stimulera till skrivandet av remissvar på Skolkommissionens slutbetänkande. Detta är deras andra och avslutande artikel. (red.)
Read More
måndag, juni 19, 2017
I tidigare styrdokument för skolan reglerades antalet halvklasstimmar i skolans tidigare årskurser. Dessa halvklasstimmar försvann i samband med kommunaliseringen och de stora nedskärningarna i skolan i början av…
Read More
torsdag, juni 1, 2017
David Didau erbjuder ett alternativ till den genvägspedagogik som dominerat och förstört svensk skola, skriver Johnny Wieweg. (red.)
Read More
torsdag, maj 11, 2017
Om skolans svenskundervisning ska kunna fylla sitt allt mer angelägna läsfrämjande uppdrag, krävs att snuttifieringen av ämnet upphör skriver Henrik Birkebo. (/red.)
Read More
måndag, januari 25, 2016
Lennart Malmström, som varit lärare och skolledare i hela sitt yrkesliv, försöker här skapa reda i diskussionen om hur undervisning kan gå till och hur en bra lärare…
Read More
måndag, mars 30, 2015
Jan Anward skriver en ”följetong” i S.O.S. – en artikel i tre avsnitt, om begreppet ”språklig bildning”, centralt både i skolan, i forskningen och i debatten. Vad är…
Read More
måndag, mars 9, 2015
En vanligt förekommande slogan från lärare och representanter för läraryrket är att hävda att lärarna är den viktigaste yrkesgruppen i samhället. På vilket sätt som lärarna anser sig…
Read More