Mats Öhlin: Om lärarkompetens, sociala skillnader och ekonomi – replik till Karl Asp

onsdag, mars 7, 2012

I Den otillräckliga bilden av skolan kritiserar Karl Asp mig och John Hattie för att allt för mycket lyfta fram lärares betydelse för elevernas lärande. Det är en…

Read More

Veronica Flodin: Kunskapens didaktiska problem

torsdag, mars 1, 2012

I Magnus Hultén intressanta debattartikel ”Kunskapens didaktik” (23/2), skulle jag vilja problematisera en underliggande kunskapssyn samt två påståenden: att kunskapen förvanskas i skolan samt att ett problem med…

Read More

Inger Eriksson: Katederundervisningen fungerar i Finland och Finland är bra i PISA … eller?

måndag, juni 13, 2011

I Sverige har det under flera år drivits ett massivt medialt drev mot svensk skola (nästan som drevet mot Mona Sahlin vid Tobleroneaffären). Just nu är det är…

Read More

Magnus Persson: Den melodramatiska skoldebatten

onsdag, maj 4, 2011

Den svenska skoldebatten är egendomlig. Här härskar en lika svart-vit världsbild som i den enklaste saga eller Hollywood-melodram. Melodram var för övrigt en genrebeteckning som Maciej Zaremba lite…

Read More

Göte Rudvall: Ett skolexempel på förrädisk journalistik

tisdag, maj 3, 2011

Maciej Zaremba är nog vårt lands mest namnkunnige och respekterade journalist. Han har genom grundlig research och tillgång till stort spaltutrymme, framförallt i Dagens Nyheter, fått till stånd…

Read More

Per-Acke Orstadius: Matematiken – språngbräda och stupstock

tisdag, april 26, 2011

  Behöver alla elever kunna all den matematik som sägs ingå i skolans mål? Har de verkligen användning för dessa kunskaper senare i livet? Per-Acke Orstadius lyfter frågor…

Read More

Pontus Sundén: Individualiserad eller individanpassad? Björklund blandar ihop begreppen

lördag, april 2, 2011

En undervisning som planeras så att varje enskild elev får så stort kunskapsutbyte som möjligt – eller en undervisning som lämnar över hela ansvaret till eleven själv i…

Read More

Jan Lenander: Bra valfrihet för alla

torsdag, oktober 28, 2010

Det här är ett förslag om att minska polariseringen i skoldebatten och hitta en medelväg när det gäller ökad valfrihet på högstadiet utan att styra in mot yrkesval…

Read More

8. Undervisningens försvinnande – reclaiming teaching

onsdag, september 15, 2010

Begreppen ”undervisning” och ”undervisningsmetoder” försvann under 1990-talet. Undervisningsbegreppet hade kommit att förknippas med kritiken av den traditionella klassundervisningen och fått en negativ laddning. Samtidigt ökade olika individualiserade arbetsformer…

Read More

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Malin Tväråna
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Janna Lundberg
Gunnlaugur Magnússon
Hanna Sjögren
Ola Uhrqvist

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

KONTAKTA OSS

    Translate »