Gunnar Cardell: Replik på replik till “Ett gemensamt eller många enskilda yrkesspråk?”

måndag, juni 4, 2018

Gunnar Cardell ger replik på Anders von Brömssens replik till Cardells inlägg “Ett gemensamt eller många enskilda yrkesspråk?”

Läs mer

Gunnar Cardell: Ett gemensamt eller många enskilda yrkesspråk?

måndag, maj 28, 2018

Lärarkåren behöver ett gemensamt yrkesspråk, inte många olika specialiseringar, skriver Gunnar Cardell, som menar att ett antal olika yrkesspråk riskerar att försvaga snarare än stärka den samlade lärarkåren.

Läs mer

Gunnar Cardell: Trenätsteorin som yrkesspråklig grund

torsdag, maj 18, 2017

Gunnar Cardell resonerar i en fortsättning på en tidigare artikel kring frågorna ”Varför har lärarkåren behov av ett vetenskapligt grundat yrkesspråk?” och ”Hur kan trenätsteorin kan tillgodose detta…

Läs mer

Caroline Liberg: “Jag måste använda ord när jag talar till er!”

måndag, februari 2, 2015

Snickaren har en låda med fackord Muraren sina och den som skall styra en stat kan väl inte bara gasta i stormen: Dom där sitter fel! Reva dom…

Läs mer

Lärares röster om lärarnas röster 3

måndag, november 28, 2011

Viveca Brozin Bromans artikel ”Varför hörs och syns inte lärarna i debatten om skolan?” fick många lärare att skriva kommentarer. Vi har fört samman kommentarer till tre avdelningar…

Läs mer

Lärares röster om lärarnas röster 2

måndag, november 14, 2011

Viveca Brozin Bromans artikel ”Varför hörs och syns inte lärarna i debatten om skolan?” fick många lärare att skriva kommentarer. Vi har fört samman kommentarer till tre avdelningar…

Läs mer

Lärares röster om lärarnas röster 1

fredag, november 11, 2011

Viveca Brozin Bromans artikel “Varför hörs och syns inte lärarna i debatten om skolan?” fick många lärare att skriva kommentarer. Vi har fört samman kommentarer till tre avdelningar…

Läs mer

Anna-Karin Frisk: Varför behövs Learning Study?

onsdag, juni 2, 2010

Hur arbetar man med skolutveckling? I Sverige och i övriga västvärlden försöker man åstadkomma utveckling med politiska reformer och med påbud för lärarna. Resultatet landar inte sällan i…

Läs mer

Bim Riddersporre: Värsta lärarspråket? – om yrkesspråk, status och makten över beskrivningen

lördag, maj 8, 2010

Vad innebär det att vara lärare i dag, och vad är det för ett uppdrag en lärare tagit på sig att utföra? Hur går det för skolan egentligen?…

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS