De 20 mest lästa artiklarna på S.O.S. 2018
Skola och Samhälle tar nu uppehåll över jul och nyår och är tillbaka i mitten på januari. Som avslutning på året presenterar vi, precis som i fjol en lista över årets 20 mest lästa artiklar, av det dryga hundratalet artiklar S.O.S. årligen publicerar. Precis som för förra årets lista så ger detta en inte statistiskt sett helt rättvisande bild; artiklar som publicerats tidigare på året får ett visst ”försprång” i statistiken. Det ska också påpekas att det är en jämn kamp om 20:e platsen, där ”bubblarna” (av vilka kan nämnas Sven-Eric Liedmans artikel om kunskapsrörelsen) bara ligger några tiotal klick bort från en placering.
Men med detta sagt så presenterar vi nu listan, som i alla händelser kan ge den som vill blicka bakåt över debattåret som gått en bild av vilka ämnen som varit ”heta” i år.
1 – Magnus Erlandsson: Den nya läroplanen för förskolan – storslagen men ouppnåelig?
2 – Björn Kindenberg: Kunskapskraven är inte kärnfysik
3 – Stefan Sellbjer: Kunskapskrav för superbarn?
4 – Alma Memisevic: När forskningen skuldbelägger eleven
5 – Aina Bigestans och Anna Kaya: Reformera det särskiljande svenska som andraspråksämnet
6 – Eva-Lotta Hultén m.fl.: Disciplinära åtgärder har oönskade biverkningar
7 – Håkan Sjöberg: Svårt att skolutveckla sig ur skolraset
8 – Ingrid Carlgren: Alternativa fakta om skolan – om kunskapssynen och vem som är expert
9 – Ingrid Carlgren: En bildningsskola för alla, eller ”olika för olika”?
10 – Johannes Westberg: 15 riktlinjer för den offentliga debatten om skolan
11 – Isak Skogstad: Lärarutbildningen gör ingen nytta
12 – Gunnlaugur Magnússon: Replik på ”Lärarutbildningen gör ingen nytta”
13 – Anders Jönsson: Är kriterier bra eller dåliga?
14 – Bosse Bergstedt: Därför behövs pedagogik
15 – Alma Rojas Beskow: Anpassa förutsättningarna för andraspråkselever
16 – Ingegerd Tallberg-Broman: Förskolan och kunskapsnationslogiken
17 – Klas Persson: Har digitaliseringen av skolan gått för långt?
18 – Jan Lenander: Mer realism i lärarutbildningen
19 – Magnus Hultén: Kunskapssyn, några fakta
20 – Lennart Swahn: Skolans fundamentala problem är lärarnas begränsade undervisningskapacitet