Lennart Åkman: Skolverkets skrift om den nya gymnasieskolan 2011

I en ny skrift från Skolverket kan jag läsa om den nya gymnasieskolan och hur den kommer att ta sig ut till hösten. Jag är nyfiken på vilken bild av just lärare och elever det är Skolverket sprider, när de lägger ut sidorna på sin hemsida för besökarna att ladda ner eller hem eller sprida som tips till andra. Jag hämtar hem Lärare i den nya gymnasieskolan – högre krav och kvalitet för att hålla mig uppdaterad när det gäller den nya skolan. Det är viktigt för en lärare.

Redan på den första sidan ser jag en kvinna, leende och blek i skinnet samt med blont eller blonderat hår. På samma bild läser jag av delar av två andra personer och de är också ljushyade men har mörkare hår. En ser ut att vara kvinna och den andra man. Båda sitter ner och jag ser deras ryggar, som om jag sitter bakom dem och tittar åt samma håll som de gör. Kvinnan räcker upp sin högra arm som när man ber om ordet. Det står Lärare i den nya gymnasieskolan över den leende kvinnan. De som sitter blir elever. Läraren står framme vid den tavla som i dag är vit och som eleverna vänder sig mot, som samtliga kan se. Läraren är en leende ljus kvinna, som står upp framme vid katedern och får överblick över salen och eleverna. Eleverna ser upp på henne. Jag funderar över om det är meningen att jag ska se på och upp till henne, jag som läser skriften. Jag har nära till eleverna framför mig men längre bort till läraren.

På sidan tre ser jag ett porträtt av en man med ljus hy som med visst allvar ser på mig. Jag misstänker att bokstäverna bredvid talar till mig och att det är han som talar.

På sidan fem en bild av fyra personer vid ett bord och med en vit tavla i bakgrunden. Bilden berättar klassrum och i centrum sitter en blekhyad ung man och skriver med blicken fäst på pappret framför sig. Runt honom finns tre ljushyade personer som lutar sig framåt för att se vad han skriver, den aktive mannen som får uppmärksamhet av de andra. De två närmast honom är unga kvinnor som lutar sig fram och nuddar honom något – en mörkhårig kvinna och en som ser blonderad ut. Båda lutar sig mot den aktive mannen där den mörkhåriga kvinnan lutar sig närmare honom, kommer nära intill, nästan nuddar hans vänstra underarm med sin vänsterhand, säkert för att få en glimt av hur det ser ut från hans perspektiv – det han skriver. Pappret är det som allas blickar är riktade mot och det är den unge mannen som dokumenterar. De andra har sina böcker eller pennor framme men det är han som har initiativet.

Sidan efter har en bild som visar tre personer som klättrar på något som skulle kunna vara en byggnadsställning. Ingen horisont i sikte så det är nog högt upp. Personerna på bilden framträder som siluetter i ställningen, eventuellt klädda i overaller. Det är mörkt eller mulet ute. Tuffa studier i den nya skolan. Det är något manligt över personerna, men det kan så klart vara något jag som betraktare lägger till.

På sidan sju sitter två personer vid ett manöverbord. Det är många knappar och fem monitorer. Två personer hanterar bordet, en äldre, om man kan bedöma ålder med hjälp av huvudets hårbeklädnad, och en yngre. Båda ser ut som män. Den äldre mannen har båda händerna på manöverbordet, den yngre har bara sin högra hand där. Den äldre sitter närmare monitorerna, den yngre lite längre ifrån. Mästaren och lärjungen. De har båda ljus hy.

På sidan nio syns en kvinna i halvfigur. Det är något i bilden av henne som gör att hon ser ut att ha ett spår av en annan kultur. En invandrad kultur. Framför sig har hon ett bordsstaffli. På staffliet finns en tavla med färg. Motivet på tavlan ser inte ut att föreställa något. Kanske är hon i bildsalen. Kanske har hon målat tavlan eller är lärare i ett bildämne. Hon kan stå för kulturen, det estetiska. Tidigare har hon undervisat i Estetisk verksamhet men nu i den nya gymnasieskolan har staffliet krympt.

Sidan tio har en bild av en man som gestikulerar och ler. Han ser ut att tala till en publik som jag inte ser. Han sitter på en skolbänk. Som Robin Williams som stod på katedern i filmen Döda poeters sällskap. En engagerad lärare som berättar. Han är man och har ljus hy.

En liten bild på sidan tretton visar färgburkar i rad och en man i sysselsättning. Tanken snuddar vid det löpande bandet. Jag ser inte mycket av mannen, mest bakhuvud och en bit av överkroppen. Han ser ut att vara i en industriell miljö, kanske ett tryckeri. Han är man och han har ljus hy.

Så på sidan nitton ser jag bilden av en ung man som sitter framför en dataskärm och bakom syns ytterligare två män och tre skärmar. Skärmarna är inte platta utan äldre, djupa. Jag noterar att männen är ljusa i hyn. Samtliga ser på sina respektive skärmar. De ser aktiva ut, tre aktiva män. Men jag ser inte vad de ser. Bakom den närmaste mannen skymtar något som skulle kunna tolkas som en person som står upp, bakom honom. Det kan vara läraren, i den nya gymnasieskolan med de förvånansvärt gamla monitorerna. Jag funderar över vad skyddsombudet sa om att ha dataskärmen mot fönstret.

Jag noterar ett internationellt varumärke som syns på den unga mannens tröja. Märket är mycket framträdande. Hur Skolverket tänkt här undrar jag fortfarande när jag läser vidare.

På sidan tjugotre återfinns två personer, blonda och ljusa i hyn och med skyddshjälm på. De ser på en apparat i deras ögonhöjd. Det är en man och en kvinna. Mannen rör vid apparaten och kvinnan ser på. Hon ser intresserad ut. Han ler och ser nöjd ut. Jag undrar om han visar apparaten för henne eller om han är den som sträcker ut sin hand för att prova apparaten. Han är på det viset den aktive i bilden.

Så avslutas skriften med tre bilder, tre porträttbilder på ljushyade personer, en man och två kvinnor. De representerar lärare eller lärarröster, de uttalar sig om den nya gymnasieskolan. De är lärare i den svenska skolan, svenska lärare i lagom ålder, i samma ålder som den ljusa läraren på skriftens framsida. Samma lärare finns på sista sidan – men nu spegelvänd. Jag ser närmare på bilden på den vita tavlan. Det ser ut som bilden beskriver ett kretslopp. En lektion i naturvetenskap. Det kan vara den leende läraren som ritat. Enkla bilder, tydliga konventioner, ritade på ett sätt. Ett sätt att tänka.

Nu har jag fått en bild av den kommande svenska gymnasieskolan.

(Lennart Åkman är gymnasielärare)

2 Comments on “Lennart Åkman: Skolverkets skrift om den nya gymnasieskolan 2011

  1. Såg du inte att den handlade om tre personer som verkar klättra på en byggnadsställning?

Lämna ett svar till Lars Avbryt svar

Obs! Kommentarer begränsas till 500 tecken (inklusive blanksteg).

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Din e-postadress behövs för godkänd kommentar. S.O.S. sparar e-postadresser, men vidareförmedlar dem ej. På begäran kan din e-postadress tas bort ur vårt register, varvid kommentar/kommentarer raderas.

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Malin Tväråna
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Janna Lundberg
Gunnlaugur Magnússon
Hanna Sjögren
Ola Uhrqvist

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

KONTAKTA OSS

    Translate »