Lisa Eklöv: Den relationella läraren kan inte vara bara lärare
Rektor Lisa Eklöv menar att skolan och läraryrket idag präglas av en relationsdoktrin. Vi bör inte bli förvånade att lärarprofessionen även ska axla psykologens, terapeutens, familjebehandlarens, vaktmästarens och administratörens roller. Det blir därför motsägelsefullt när fackförbundet Sveriges lärare kampanjar för att lärare ska få vara bara lärare (red.)
Det här är inte bara en lärare.
Det är en rastvakt, psykolog, administratör, lokalvårdare och allt-i-allo.
Lärare har sällan tid för att vara bara lärare.
”Räck upp handen” heter kampanjen som nyss dragits igång av fackförbundet Sveriges Lärare och texten ovan återfinns i helsidesannonser. Färgsättningen är mörk och dramatisk med en tydlig undergångskänsla. Effektivt skräms sannolikt alla som funderat på läraryrket bort. Men kampanjens syfte är inte att locka till läraryrket, utan att på ett tydligt sätt uttrycka krav på mer resurser till skolan.
Det är inte tu tal om att mer resurser behövs till skolan, därom råder nog enighet på flera nivåer. Men resurser i vilken form? För att förstå varför andra yrkesgrupper inte på ett enkelt och självklart sätt kan gå in och avlasta lärarna måste man förstå inte bara läraryrkets komplexitet utan också det relationella paradigm som genomsyrar skolans verksamhet.
I flera decennier har budskapet till lärare varit att relation är A och O för en god undervisning. Relationen till varje elev är den avgörande faktorn, liksom god relation med vårdnadshavare. Ämneskunskaper och didaktik hamnar i bakgrunden när relation är det viktigaste för att fånga, engagera, motivera och stimulera elever, eller över huvud taget få till en undervisning. Nu när det relationella arbetssättet slagit igenom alltmer blir det uppenbart hur dåligt det matchar skolans praktiska villkor med följden att lärares samvetsstress och praktiska stress ökar än mer.
Elever är just så relationella som samtiden påbjuder, de har sin mentor som de känner sig trygga med. De går till sin mentor vare sig det gäller plåster, mensskydd, krångligt skåpslås, borttappad mobil, ledighetsansökan, nätkränkning… Även om någon skulle vara anställd för just dessa spörsmål, är det mentorn som står i första linjen och den som elever (och vårdnadshavare) naturligt söker upp. (Att ’klassföreståndare’ ersatts av ’mentor’ är en tydlig symbol för vilken roll läraren förväntas ha.)
Mot bakgrund av denna relationsdoktrin kan vi knappast vara förvånade över att lärarprofessionen tänjts ut till att omfatta exempelvis psykologens, terapeutens, familjebehandlarens, vaktmästarens och administratörens områden.
Inom skolvärlden vet vi hur kraftfull och nödvändig relationen är som pedagogiskt verktyg, och relationen byggs ofta genom vardagliga tillfällen som inte är direkt undervisningsrelaterade. Det går inte att komma ifrån att läraren behöver vara allt-i-allo, om relationer ska främjas. Läraren måste nog till och med tycka om det brokiga serviceuppdrag som lärarrollen rymmer.
Karin Boberg och Anna Sterlinger Ahrling förklarar och beskriver i boken Att äga klassrummet, 2020, på ett förtjänstfullt sätt hur det relationella ledarskapet fungerar. De visar tydligt varför och hur läraren måste göra sig tillgänglig och frigöra tid för samtal med den enskilde eleven. Relationellt arbete kan se ut på olika sätt men handlar alltid om att se varje elev, vara intresserad av varje elev som person, vara i kontinuerlig kontakt och dialog.
”Omsorg om den enskildes välbefinnande ska genomsyra verksamheten” står också framskrivet i Läroplanen. Boberg och Sterlinger Ahrling är några av alla erfarna och skickliga lärare som förekommer flitigt i fackliga sammanhang. På ett mycket konkret sätt företräder de det relationella arbetssättet när de beskriver vikten av att läraren är rastvakt, hänger i uppehållsrummet, är insatt i elevens hemsituation, småpratar i matsalen… De är hyllade i fackförbundets olika kanaler och ute på skolorna försöker vi anamma deras handfasta tips.
Hur får fackförbundet Sveriges Lärare ihop detta pedagogiska ideal med kampanjen Räck upp handen? Vad menar fackförbundet med att vara bara lärare?
Skulle det vara typ: ”visa dig endast vid lektionsdags, var aldrig ute på rast, ät inte med elever, undvik korridor och uppehållsrum, öppna inte när det knackar på dörren till arbetsrummet…” alltså: ”håll dig undan och se till att elever aldrig besvärar dig med sådant som inte har med direkt undervisning att göra, hänvisa allt sådant till andra instanser”. På vissa gymnasier kanske en sådan lärartyp skulle kunna fungera, men definitivt inte på grundskolan. Även om det skulle vara praktiskt möjligt och kanske uppskattat av vissa lärare skulle det ur lärandesynpunkt inte vara önskvärt.
En sådan obsolet lärartyp är motsatsen till det ideal som uttrycks och hyllas i fackförbundets egna branschkanaler. Budskapet som fackförbundet Sveriges lärare uttrycker externt går alltså stick i stäv mot det som resoneras om internt i skolvärlden. Hur ska den enskilde läraren hantera denna motstridighet och ändå känna sig lojal mot professionen?
Diskussionen om organisation och resurser kan inte separeras från pedagogiska ideal och vi måste förstå hur effekten av pedagogiska idéer blir i praktiken.
Lisa Eklöv, rektor
Foto: Thanasis Anastasiou (CC BY 2.0 DEED Attribution 2.0 Generic).
Tack för denna text!
I samarbete med andra spelar våra relationer till varandra roll. Det gäller barn såväl som vuxna. En chef som är ointresserad av att ha goda relationer till sina medarbetare skulle vi kalla psykopat. Ändå hör man gång på gång i skoldebatten att lärare inte ska behöva hålla på med relationsarbete. Eftersom det inte går att undvika att ha relationer till människor man samarbetar med/undervisar så kan jag inte tolka det som något annat än att man vill slippa att utveckla sin relationsförmåga och att det alltså ska vara OK att vara kass på att bemöta människor. Hur kan det främja lärande? Hur kan man då vara en god förebild?
Det går inte att i-n-t-e ha relationer till eleverna det går bara att ha olika bra relationer.
Självklart ska det finnas en god elevhälsa, en vaktmästare, tillräckligt administrativ kapacitet (mm) på skolan, men att bygga relationer kommer man faktiskt inte undan som lärare. Precis som du skriver.
Jag håller helt med. Utan relation inget lärande och/eller ledande av människor/grupper! Det är därför jag alltid hävdat att EHT-personal och rektorer borde vara bambavakter, rastvakter, hjälpa lever med att plåstra om elever, lyssna på elever som är besvikna för att de inte kom med i fotbollslaget, att tjejen gjort slut osv osv. Problemet är att jag ALDRIG sett en rektor göra det. Ofta lyser en röd lampa på rektorns arbetsrumsdörr. Likaså tänker jag att rektor då klarar av att/vill vara ute i verksamheten bland sin personal (som rektor har i uppdrag att utveckla/leda). Inte bara en halvtimmes pliktskyldigt lektionsbesök inför lönesamtal och andra trevligheter. Eftersom SOS inte vill ha längre resonemang blir det två inlägg…
Så Lisa, jag vill gärna ha dig som rektor så jag får se en rektor leva som hen lär. Du är ju ändå den ansvariga för verksamheten, både elever och lärare. Vad heter din skola så jag kan börja söka jobb hos dig? Då ska det också bli intressant att se hur hög USK du lagt ut på lärarna. För jag utgår från att du inte är så verklighetsfrånvänd att du förväntar dig att lärarna (alltså inte skolhälsovården som har detta i uppdrag) ska plåstra om elever och fortsätta ha hög kvalitet på undervisningen med samma USK.
Så, utan relation inget lärande är närmast ett axiom. Men då krävs tid…
Eftersom SOS begränsar till max 500 tecken skickade jag två inlägg. Men bara sista inlägget kom med så jag gör nytt försök…
Jag håller helt med. Utan relation inget lärande och/eller ledande av människor/grupper! Det är därför jag alltid hävdat att EHT-personal och rektorer borde vara bambavakter, rastvakter, hjälpa lever med att plåstra om elever, lyssna på elever som är besvikna för att de inte kom med i fotbollslaget, att tjejen gjort slut osv osv. Problemet är att jag ALDRIG sett en rektor göra det. Ofta lyser en röd lampa på rektorns arbetsrumsdörr. Likaså tänker jag att rektor då klarar av att/vill vara ute i verksamheten bland sin personal (som rektor har i uppdrag att utveckla/leda). Inte bara en halvtimmes pliktskyldigt lektionsbesök inför lönesamtal och andra trevligheter.
Hej Lisa,
jag vet inte om du har fullt upp med relationsarbetet med din personal och dina elever, men jag väntar fortfarande på att du berättar vilken skola du arbetar på så jag kan söka jobb hos dig eller göra studiebesök för se hur stora klasserna är, UKS-nivån osv. Ser fram emot ditt svar.