Peter Björk och Gösta Karlsson i S.O.S-podden: Skolans kompensatoriska uppdrag

SOS-redaktionen efterlyser med jämna mellanrum röster från skolgolvet. Många debattartiklar skrivs av forskare, med blandade erfarenheter av hur det ser ut i skolan idag. Sällan kommer praktikernas perspektiv fram. Men i denna SOS-pod får vi ta del av erfarenheter från sammanlagt 75 års arbete i och med skolan.

Gösta Karlsson har arbetat 35 år som SO- och filosofilärare, rektor och undervisningsråd på grundskola, gymnasium, Skolverket och Skolinspektionen.

Peter Björk har ännu längre erfarenhet, 40 år som rektor och lärare i svenska, musik och idrott på grundskola och gymnasium. De är dessutom upphovsmän till sången Som Vanligt, som SOS-läsarna kan inspireras av och fundera kring. Gösta är textförfattare och sångare, Peter har skrivit musiken.

I podden talar vi om klassresor, skolans kompensatoriska uppdrag och hur segregation kan motverkas. Vi får även veta vilken idag känd författare sången ursprungligen handlade om – någon som då inte passade in i skolans normer, men som lyckades ändå.

Podden

Som Vanligt (Klassföreståndarens sång)

3 kommentarer till “Peter Björk och Gösta Karlsson i S.O.S-podden: Skolans kompensatoriska uppdrag

  1. Jag blev glad och varm inombords när jag hörde intervjun och sången. Man märkte att Björk och Karlssön förstod och brydde sig om de elever som inte hade det så väl förspänt i skolan. Att de hade den erfarenhet och klokhet som man skulle önska att många beslutsfattare och skoldebattörer skulle behöva mer av.
    Detta gäller till exempel den skolkommission som förordar obligatoriskt skolval. Som inte har fantasi nog att föreställa sig situationen för många av de föräldrar som fastnat i problemområden. Som drunknar i problem med arbetslöshet, trångboddhet, hälsa, ekonomi, utanförskap etcetera. Hur skulle de orka mobilisera energi nog att skaffa sig kunskap om olika skolor och hur de går tillväga för att välja. Och vad finns kvar för dem att välja när de bättre lottade föräldrarna redan plockat russinen ur skolkakan och bara lämnat kvar resterna. Dvs skolor med utarmade resurser där elever lämnats kvar utan den draghjälp av mera språkbegåvade elever och omtyckta lärare som lämnat skolan.
    Jag kan inte nog stryka under hur mycket jag delar lärarnas uppskattning av de estetiska ämnena, av läsandets betydelse och nödvändigheten av att tidigt kompensera eleverna för ett bristfälligt språk.
    Jag delar också den sympati för de skolsvaga eleverna som genomsyrar poddinslaget. Vilket framgår av http://www.perackeorstadius.se/pdfArtiklar/hurJagBlevEngageradIDeSkolsvaga.pdf

    • Tack för dina vänliga ord, Per Acke! Jag har nu läst din artikel och känner verkligen igen mig själv i din hållning. Vi är samma andas barn!

  2. Sången framförs av sextio-sju-plus-supergruppen Förhållandevis Grönt Gräs, d.v.s. Tommy Månsson, Stefan Jonsson och Gösta Karlsson, samtliga grånade men förhållandevis andligt välbevarade veteraner.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Din e-postadress behövs för godkänd kommentar. S.O.S. sparar e-postadresser, men vidareförmedlar dem ej. På begäran kan din e-postadress tas bort ur vårt register, varvid kommentar/kommentarer raderas.

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

S.O.S. på Twitter