9F, Östra Grundskolan i Huddinge: Lyssna på ungdomarna!

Det är dagens ungdomar som måste hantera konsekvenserna av vad dagens vuxna beslutar. Därför det är det viktigt att ungdomars försök att uttrycka sina åsikter bemöts med samma respekt som alla andras skriver 9F, Östra Grundskolan i Huddinge. (red.)

Många vuxna är mycket intresserade av att prata om skolan, men inte särskilt intresserade av att lyssna på de som går i skolan, det vill säga oss elever. Ungdomar blir överhuvudtaget sällan lyssnade på. Den senaste tiden har vi följt debatten om Greta Thunberg och hennes skolstrejk för klimatet. Många vuxna har visserligen berömt och hejat på i sociala medier, men många har också misstrott henne, en del skribenter och politiker har till och med hånat henne. I Expressen skriver exempelvis Jennifer Wegerup, i en krönika med rubriken Vi måste lyssna mindre på de unga, om Greta Thunberg, där budskapet är att ungas åsikter inte ska få så stort utrymme.

Vi är 15 år och vi känner av den här misstron. Vi har stött på samma misstänksamhet när vi som elever har tagit plats i debatter på olika ställen. När vi ungdomar uttalar oss så blir vi nedtryckta och tillsagda att vi inte borde höras. Men även om vi är 15 år gamla kan faktiskt även vi se hur världen vi lever i ser ut. Vi som ungdomar ser orättvisorna och problemen Ändå finns det en uppfattning om oss att vi är okunniga små barn, och att våra åsikter därför inte kan tas på allvar.

Även då våra åsikter hörs så nonchaleras de ofta, för att yngre inte anses kunna uttrycka sig. Om ett “avancerat” ord eller en “svårare” formulering syns i texten så utesluts det totalt att en yngre person kunde ha skrivit detta. Vår kapacitet förminskas och våra åsikter anses då inte längre vara våra egna, utan våra föräldrars eller våra lärares. Varenda vuxen som kan tänkas ha minsta lilla påverkan i våra liv anses vara ”den riktiga” avsändaren.

I sin krönika skriver Wegerup bland annat att man ska lyssna på de äldre, “de som vet, de som levt”. Självklart ska vi ungdomar lyssna på vuxna. De har levt mycket längre än vi. Men ungdomar är också människor som samhället behöver lyssna på. Vi har mycket kunskap kring ämnen som vuxna kanske har begränsad erfarenhet av.

Skolan till exempel. Den berör oss elever mer än alla andra, det är vi som idag går i skolan och får lära oss. Ska elever inte ha möjlighet att få säga vad de tycker på ett område där de är näst intill experter? Nio år av skola, 1602 dagar i skolan totalt, borde rimligen ge oss erfarenhet nog att säga vad vi tycker om hur vår arbetsplats kan förbättras? Ingen vet bättre än vi hur det känns att bli jagade av nationella prov, meritvärden och betygshets. Vi vet hur det är att gå i grundskolan idag. Den kunskapen har inte vuxna människor på samma sätt.

Vi är själva ett bevis på att ungdomars engagemang kan skapa förändringar. Vissa av oss fick, som 11-åringar, UR att ändra sitt beslut om att lägga ner tv-serien Geografens testamente. Vi i vår klass har vunnit Surfa lugnt-priset för vårt arbete mot näthat (vilket i förlängningen bidrog till att Hanif Bali tog en paus från twitter). Gustav Fridolin var på besök i vårt klassrum och skrev sedan på Instagram att vi lärt honom mer om källkritik. Vi har också hört Alice Bah Kuhnke säga att vi sätter ribban för hur vuxna ska bete sig. Med andra ord: ge elever chansen så kan de förändra världen!

Sanningen är att barn inte borde ignoreras i debatter, om man verkligen tror att barn är för dumma för att förstå konceptet av en åsikt så är man nog själv för dum för att förstå konceptet av det unika mellan individer istället för att generalisera och placera alla ungdomar i samma fack.

Vuxna som kritiserar ungdomar säger ofta saker i stil med “det var bättre förr” om en tid då två världskrig gjorde att över 38 miljoner människor dog. Eller vad sägs om det faktum att den tiden är grunden till i princip allt som är ojämställt idag? Homosexualitet var olagligt, aborter var förbjudna, att slå barn var tillåtet ända fram till 1966. Det var de som levde på 1900-talet som förstörde vår miljö från första början. Vi kanske borde ha lyssnat mer på ungdomar och elever, inte mindre, genom historien?

Det kan för vissa komma som ett stort avslöjande men ungdomar är inte korkade. Ingen ungdom kommer att vakna på sin artonde födelsedag och inse att de plötsligt har fått en hjärna. Ungdomar har åsikter om samma saker som vuxna har åsikter om, såsom miljö och skola. Den enda skillnaden är att ungdomarna faktiskt måste leva i konsekvenserna av miljöförstöring. Det är ungdomarna som i framtiden måste hantera konsekvenserna av vad dagens vuxna beslutar. Och det är därför det är så oerhört viktigt att ungdomars försök att uttrycka sina åsikter bemöts med samma respekt som alla andras och inte av den vanliga blandningen av nedvärdering och misstro.

Enes Sener, Semih Yildiz, Pamela Lind, Clara Andersson, Ingemar Sandén, Linnea Breding, Alexender Fagerdahl, Hannah Englund, Matilda Solstrand, Mauricio Joao Domingos, Marcus Lindqvist, Alice Lundberg, Vilgot Grandelius, Jacob Carlsson, Samuel Elveberg Klockerud, Glena Mohammad och Felix Lanestrand

9F, Östra Grundskolan i Huddinge

4 Comments on “9F, Östra Grundskolan i Huddinge: Lyssna på ungdomarna!

  1. Äntligen hörs protester från elever som berövats inflytande över skolbesluten. Kanske är det Greta som visat vägen. Det är ju ni elever som vet bäst hur en bra lärare är. Vad som är meningsfullt att lära sig. Vad som är bra och vad som är dåligt med undervisningen. Heja på! Läs gärna mina artiklar ”Var fanns hänsynen till elevernas behov?” och ”Ju fler kockar, desto värre skolsoppa” http://perackeorstadius.se/pdfArtiklar/varFannsHansynenTill.pdf
    http://perackeorstadius.se/pdfArtiklar/juFlerKockarDesto.pdf

  2. Hej nior!
    Visst har vi vuxna anledning att lyssna till inte bara till er 15-åringar utan till alla barn och ungdomar! Alla behöver bli lyssnade på men dessutom kan var och en av oss bidra med värdefulla pusselbitar till det komplexa pussel som vi kallar verkligheten. Ord kan vara första steget till förändring. Idag behövs både ord och handling, både Gretas skylt och hennes strejk.
    Ser att åtminstone en vuxen har gett er gensvar. Med tanke på ert ärende borde långt fler vuxna göra sig hörda – i skrivande stund kommer jag att tänka på uttrycket ”en talande tystnad”. Är det så att ni andra vuxna faktiskt inte bryr er eller är tystanden en maktdemonstration?
    Bra att i ni håller ihop! Jag tror att ”satsa på dig själv” – den nyliberala idén från 1980-talet som nu genomsyrar skolan – kan vara förödande: vi människor är sociala varelser och det är vår förmåga att hålla ihop som har räddat oss som art. Och hoten mot oss och vår livsmiljö – inte bara från uppvärmningen – ökar trycket på oss, både som art, som samhällen och enskilda människor. Så håll ihop och kämpa på!

  3. Kära 9F
    Ni refererar till Wegerups krönika i Expressen – som innehåller ett förenklat resonemang. Eftersom medvetenhet, insikter och kunskap för att kritiskt kunna värdera inte är givet hos en äldre person och självupptagenhet inte är givet hos en ungdom. Många äldre har fastnat i sina uppfattningar om rätt och bäst. Många äldre talar oupphörligt om sig själva eller sitt favoritämne. Ni elever ska ha möjligheter att påverka arbetsformer och innehåll samt ta ansvar för era beslut. Först då är sannolikheten stor att ni kommer att påverka i era framtida arbets- och samhällsliv. Grunden för demokratiska relationer på individ- och samhällsnivå ska läggas i skolan.

  4. Tack för ett bra inlägg. Och hoppas att ni tar kampen vidare. Vuxen samhället har inte levt upp till skollagens krav på demokrati i skolan. Eller demokratisk skolning överhuvudtaget. Beviset finns i de obefintliga köerna till uppdrag i vår representativa demokrati. Kräv inflytande över er arbetsplats med fungerande klassråd och elevråd. Som jag förmodar att ni har men de flesta andra inte har. Kräv utrymme och skolning i metoder för samhällspåverkan. Kräv inflytande i samhället. Det tog kvinnorna ca 200 år att få ett inflytande i samhället, att de fick det firar vi nu i fyra år från första beslutet i riksdagen 17/12 1918 till första valet 1921 då kvinnor fick deltaga. Är det inte er tur nu, att åtminstone ha representanter från nionde klasserna i samhällets beslutande organ. Ropen skalla Rösträtt från 16 år. Då kanske till och med skolan skulle ta demokrati på allvar. Lite fakta finns här : https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1199307?programid=4091

Lämna ett svar till Jan-Ivar Johansson Avbryt svar

Obs! Kommentarer begränsas till 500 tecken (inklusive blanksteg).

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Din e-postadress behövs för godkänd kommentar. S.O.S. sparar e-postadresser, men vidareförmedlar dem ej. På begäran kan din e-postadress tas bort ur vårt register, varvid kommentar/kommentarer raderas.

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Malin Tväråna
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Janna Lundberg
Gunnlaugur Magnússon
Hanna Sjögren
Ola Uhrqvist

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

KONTAKTA OSS

    Translate »