Jessica Staaf: Värsta skolan

Vi är Värsta skolan. Jo, för så står det i en kvällstidning, Värsta skolan.

Hur är den? tänker jag. Hur är den Värsta skolan? Den måste väl ändå ha de sämsta lärarna, det uruslaste av fritidshem och en ledning som inte vet vad de gör? Så tänker jag om den Värsta skolan. Snabbt inser jag att inget av det jag tänkt på är granskat, istället handlar kvällstidningsartikeln om Anmälningar. Skolinspektionsanmälningar som ligger längre bakåt i tid, inga färska siffror – ens som jämförelse. Inget står där heller om hur många av dessa anmälningar som lett till att skolan fått kritik. Noll, tänker jag ilsket. Noll, för helvete – Varför skriver de inte om det? Nä, istället står just bara Värsta skolan  – helt oemotsagt och självklart står det där med stora skrikiga bokstäver.

Jag tittar ut över konferensrummet, ser på alla fantastiska kompetenta medarbetare och kan inte låta bli att undra över om de också läst att de arbetar på den Värsta skolan. Jag lyssnar till min engagerade kollega som just mött en förtvivlad förälder och försökt stötta och trösta. Vet hon att hon är en del i den Värsta skolan? Jag möter skrattglada barn på väg till slöjden och en lärare som leder ett boksamtal i år 5. Vart jag än vänder mig ser jag ett lysande engagemang, en vilja att bidra och en lust att delta. Jag kan inte se den Värsta skolan. Jag ser mig omkring och känner glädje över det yrkesval jag gjorde för 15 år sedan. Jag känner stolthet över att jag har ett av de viktigaste jobben i hela vårt samhälle.

På den Värsta skolan ska jag inte förneka att jag ibland vill gråta av frustration och trötthet. Men skratten och glädjen är så mycket mer. Fatta, att på den här skolan lär barnen sig åka skridskor, på den här skolan sitter pedagoger och tillverkar ”spökägg” för att skapa lustfyllda berättelser och utmana till skrivande. På den här skolan klurar vi på sätt att lära barn att simma när föräldrar inte har tid eller förmåga. På den här skolan vrider och vänder vi på pedagogiska tankar för att hamna rätt. Vi vet att språket är den viktigaste faktorn i våra elevers fortsatta lärande, vi fokuserar på att utveckla metoder och organisation som gynnar detta…   det är sådant vi sysslar med på den Värsta skolan.

På den Värsta skolan är vi på väg framåt, vi trivs och vill vara där vi är – även om det kräver att vi kavlar upp ärmarna. Och det smärtar mig att tänka på att de barn jag idag möter i korridoren kan ha läst att de går på den Värsta skolan. De flesta av dem trodde nog annat igår. Jag tittar på buketten en mamma lämnade till mig förra veckan, en bukett och ord som värmde. Som vittnade om förtroende och nöjdhet. En likadan bukett till läraren. Mamman visste inte att hon steg in i den Värsta skolan.

Det här som kallas den Värsta skolan är vår skola.  En skola som vi önskar att våra ungdomar ska lämna med rak rygg – på väg mot framtiden.  På den här skolan tänker vi att vi gör skillnad. Så nu säger jag det en gång för alla, Back off alla ni som bara vill sälja ett lösnummer eller du som bara vill göra din röst hörd, utan att tänka på vilka konsekvenser det får för andra.

Och välkommen istället Du som kan se allt det som är värt att bygga vidare på. Stig på, ni som på allvar vill delta i ett samtal om det som kan utvecklas och bli bättre. Vår dörr står öppen. Men kom ihåg att möta alla oss som står mitt i verksamheten med den respekt vi förtjänar. Tro inte att du som betraktare ser allt, vet allt. Fråga gärna.

Låt aldrig mer en sjuåring tro att den går till den Värsta skolan en måndagsmorgon.

(Jessica Staaf, lärare och bitr rektor i Botkyrka)

 

13 Comments on “Jessica Staaf: Värsta skolan

  1. Du jobbar säkert inte på Värsta skolan, men nog kunde din skola bli bättre än Vad den nu är? Av dina kompetenta lärare är det säkert några som som har svaga kunskaper i svenska eller sina huvudämnen. Den förnekande attityd du intar är knappast fruktbar vare sig för dig själv eller debatten om skolan.

    • Bertil Törestad.
      Ditt namn dyker upp här och var och du kommer med besynnerliga kommentarer om inkompetenta lärare. Hur är det dina pschycologiska kunskaper ? Nämndeman lär du också vara. Det är väl som lekman och inte jurist. Jessica Staaf ger en humoristisk beskrivning hur det kan vara i en skola i dagens Sverige

      • Mina psykoliska kunskaper är både breda och djupa. Hur är det med dina? Nämndemän skall vara lekmän.
        Det är väl klart att det finns både kompetenta och inkompetenta lärare. Problemet är de lärare som inte ens förstår hur dåliga de är.

      • Bertil Törestad.
        Du skriver om dina psykoliska kunskaper. Vad är det för något? Problemet är de tyckare som inte begriper någonting, men ändå utgör sig för att vara experter på skolan. Skolan ska vara en seriös inrättning där barn får ordentlig utbildning. Speciellt viktiga är goda matematikkunskaper och god läsförståelseförmåga.

      • Bertil Törestad.
        Svaret på din fråga är väldigt kort. Barnen lär sig mycket. Det är du som missuppfattar vad som händer i skolan. På vissa håll lärs det ut på fel sätt. Man använder besynnerliga 2×5-RUTOR man hämtat från Tasmanien och därför kan det bli så här 51 – 49 = 18. Kan du lista ut hur de räknar.
        Det är nog mer psykoliska än matematiska räknelagar de följer.

    • Ajajaj…. din text Bertil lämnar betydligt fler frågetecken efter sig än bloggarens. “Förnekande attityd”? Det låter som om du vet att här finns saker att dölja? Annars förstår jag inte. Vad tycker du dig annars förstå om den saken baserat på detta blogginlägg? Du ägnar ju mycket tid åt att läsa och granska vetenskapliga texter, och jag läser dig annars med mycket respekt. Jag förstår inte vad du håller på med här. Synd.
      Tack Jessica för tänkvärt blogginlägg! Vi har just nu en väldigt ifrågasättande föräldrageneration, och jag känner igen mig i det du beskriver. Många anmälningar – det går tydligen att uppfatta vad som helst som kränkningar – men inte mycket till substans bakom när det granskas närmare. Det är väldigt sorgligt när journalister säljer sig så billigt som här, bara för chansen till skrikiga rubriker. Det om något skadar skolan.

      • Jag tvivlar inte på att lärare försöker göra sitt bästa för att lära sina elever elementa. Desto märkligare då att detta inte märks på utvärderingarna! Jag kan bara dra den slutsatsen att ni inte tror på PISA-mätningarna utan uppfattar alla ifrågasättanden av skolan som rena kränkningar. Det är ju knappast ett fruktbart sätt att bemöta kritik. Varför, Jessica, ödsla energi på eufemistiska utsagor om skolan? Diskutera seriöst i stället för att skönmåla. Jag tycker knappast att det är varken klokt eller komiskt , Jessica.

  2. Välskrivet och tänkvärt. Det är onekligen så att den förenklade skoldebatt som förs i medierna sällan leder till de nyanserande diskussioner som vi skulle behöva föra i stället.

  3. Ha positiva förväntningar på skolan så kan man vända skolresultat. Det klart
    att anmälningar inte behöver betyda att skolan är dålig. Idag får vi som jobbar inom skolan vara beredda på anmälningar
    det är ett sådant klimat vi har i samhället. Vi lärare gör vårt bästa och att proffstyckare utifrån har åsikter om skolan utan att ha den minsta susning om hur det förhåller sig i verkligheten får vi nog räkna med, men svensk skola är en bra skola, det är min övertygelse.

  4. Hej, förstår man blir ju beddrövad av hela skoldebatten, men när den bedrivs av vänstern är all kritik insiktsbefriad.

    • “Vänstern”? LO och ABF har förändrats. Var är de riktigt intellektuella? Höger vänster om marsch!

  5. Vilken märklig diskussion efter ett bra inlägg? Rubriken “Värsta skolan” grundade sig på antalet anmälningar mot skolan för flera år sedan, varför då skrika ut epitetet “Värsta” med stora bokstäver. Dessa anmälningar ledde dessutom inte till något mer än att skolans insatser godkändes, så det känns mer som en utfyllnad på en tidningssida än något relevant över huvud taget.
    Varför Bertil Törestad börjar diskutera lärares kompetens förstår jag inte, det var inte det inlägget ens handlade om…
    Jessica – du är fantastisk oavsett, jag tror mest att gnällspikar som dras till elände läst den lilla artikeln, andra tar det med en nypa salt!.Kärlek till dig i ditt fortsatta arbete där jag vet att du inte bara sitter nöjd utan verkligen arbetar för att blir Bästa skolan! Kram!

Lämna ett svar

Obs! Kommentarer begränsas till 500 tecken (inklusive blanksteg).

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Din e-postadress behövs för godkänd kommentar. S.O.S. sparar e-postadresser, men vidareförmedlar dem ej. På begäran kan din e-postadress tas bort ur vårt register, varvid kommentar/kommentarer raderas.

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS