torsdag, november 8, 2012
Jag läser en utmärkt ledare av Leif Mathiasson i Pedagogiska Magasinet nummer 3 september 2012. Om den farliga bristen på vision. Jag tänker på hinder. Något hindrar oss….
Read More
måndag, november 28, 2011
Viveca Brozin Bromans artikel ”Varför hörs och syns inte lärarna i debatten om skolan?” fick många lärare att skriva kommentarer. Vi har fört samman kommentarer till tre avdelningar…
Read More
måndag, november 14, 2011
Viveca Brozin Bromans artikel ”Varför hörs och syns inte lärarna i debatten om skolan?” fick många lärare att skriva kommentarer. Vi har fört samman kommentarer till tre avdelningar…
Read More
fredag, november 11, 2011
Viveca Brozin Bromans artikel ”Varför hörs och syns inte lärarna i debatten om skolan?” fick många lärare att skriva kommentarer. Vi har fört samman kommentarer till tre avdelningar…
Read More
tisdag, november 1, 2011
Hon vill inte att jag skriver ut hennes namn. – Jag känner att det är så känsligt på min skola och i min kommun så jag tror det…
Read More
måndag, september 19, 2011
Idag har jag läst Lärarnas Nyheters artikeluppslag om det holistiskt pedagogiska konceptet Ross och Ross Tensta Gymnasium, som enligt LN är ett exempel på en dyr, misslyckad satsning på detta koncept….
Read More
måndag, juni 13, 2011
Ända sedan jag började lärarutbildningen, vilket snart är fyra år sedan, har jag undrat varför så få lärare vill ta aktiv del i skoldebatten. Både lärarstudenter och yrkesverksamma…
Read More
fredag, april 8, 2011
Dagens Nyheter inledde igår en artikelserie om skolan med den dystopiska titeln “Sönderfallet”. Den första delen är Maciej Zarembas reportage om Tolvåkerskolan, känd som en skola i kaos. Här…
Read More
torsdag, september 16, 2010
När det decentraliserade styrsystemet lanserades på skolområdet för tjugo år sen angav politikerna två övergripande motiv: • Ett alltmer komplext samhälle och allt snabbare förändringar behövde en ny…
Read More
måndag, september 13, 2010
Skolans lärare måste utgå från den situation som barn och ungdomar lever i idag och i sitt arbete medverka till att eleverna tillägnar sig sådana kunskaper och förmågor…
Read More