måndag, mars 14, 2022
Av det som skulle bli en frihetsreform för lärare och rektorer finns ingenting kvar mer än ett ständigt behov av billigare – men lika bra, helst bättre –…
Read More
måndag, maj 10, 2021
Kunskapsresultatens nedgång i svensk skola skylls inte sällan på en så kallad konstruktivistisk pedagogik som påstås ha införts med 1994 års läroplan. Ingrid Carlgren menar att detta inte…
Read More
söndag, maj 2, 2021
Elever lägger ner mycket tid och kraft på att försöka gissa sig till vad skolans mål kräver av dem. Jan-Anders Hedenqvist visar genom ett vardagsexempel hur denna gissningslek…
Read More
torsdag, december 6, 2018
I den fjärde och sista i en serie om upphovet till dagens kunskapsdebatt beskriver Sten Svensson hur argument från 1980-talets kunskapsrörelse idag fått en ny förpackning. När de…
Read More
onsdag, februari 22, 2017
Mål- och resultatstyrningen leder till tom produktion av meningslöshet. Med insikten att det krävs 10000 timmar att bli riktigt bra på något kan andra ramar skapas och utbildning bli en…
Read More