Anders Jönsson: Om evidens och att iscensätta forskningsresultat i klassrummet

torsdag, mars 28, 2019

Diskussionen om evidens tenderar att ramla in i den gamla vanliga ”antingen eller”-mentaliteten kring mätbarhet och generaliserbarhet. Anders Jönsson efterlyser en pragmatisk syn på forskning, som utgår från vad som…

Läs mer

Per-Acke Orstadius: Forskarna sviker de skolsvaga eleverna

måndag, mars 18, 2019

Per-Acke Orstadius känner sig besviken på vad han upplever som ett svalt intresse hos pedagogikforskare för betygens skadliga effekter och undrar varför forskarna inte högre och tydligare protesterar….

Läs mer

Christian Bokhove: Vetenskaplig grund – en utmaning för lärare

onsdag, mars 21, 2018

Det har blivit populärt att kräva att undervisning är mer forskningsbaserad och att forskning ska slå hål på myter om undervisning. Men Christian Bokhove vill visa att forskningsresultat…

Läs mer

Anna de Matos Lundström: Mer modern undervisning i moderna språk

onsdag, mars 14, 2018

Undervisningen i moderna språk har att kämpa mot  en undervisningstradition som bottnar i grammatikundervisning och tragglande av glosor. Vad som behövs är en utveckling av språkdidaktiken i riktning…

Läs mer

Åsa Ljunggren: Kunskapssynen, pedagogiken och paradigmfällan

måndag, oktober 23, 2017

Författarna till boken Kunskapssynen och pedagogiken levererar mycket kritik mot den svenska skolans postmodernistiska paradigm. Ömsom övertygande ömsom inte, men framförallt saknas de i bokens titel utlovade lösningarna…

Läs mer

Malin Tväråna och Eva Lindqvist: Värna forskningskunnighet, motverka kommersialisering

måndag, oktober 16, 2017

Kompetensutveckling för lärare utgör en stor marknad där lärares egna intressen av undervisningsutvecklande forskning sällan tillvaratas, till följd av en en styrkedja där lärares behov avgörs på för…

Läs mer

Gunnar Cardell: Trenätsteorin som yrkesspråklig grund

torsdag, maj 18, 2017

Gunnar Cardell resonerar i en fortsättning på en tidigare artikel kring frågorna ”Varför har lärarkåren behov av ett vetenskapligt grundat yrkesspråk?” och ”Hur kan trenätsteorin kan tillgodose detta…

Läs mer

Claes Nilholm: Målen viktiga för tolkning av evidens

söndag, maj 7, 2017

I ett svar till Elias Dietrichson, Gustav Nilsonne och Alvar Palm bemöter här Claes Nilholm en replik på en tidigare införd artikel om evidens i relation till frågan om…

Läs mer

Ingrid Carlgren: Skolforskningsinstitutet och lärarprofessionens kunskapsbas

måndag, juni 2, 2014

Det kommande skolforskningsinstitutet bör även ha som uppgift att främja och sammanställa det forsknings- och utvecklingsarbete som pågår i skolorna, skriver Ingrid Carlgren. (red)

Läs mer

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Sara Hjelm
Magnus Hultén
Malin Ideland
Anders Jönsson
Björn Kindenberg

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

S.O.S. på Twitter

KONTAKTA OSS