torsdag, mars 28, 2019
Diskussionen om evidens tenderar att ramla in i den gamla vanliga ”antingen eller”-mentaliteten kring mätbarhet och generaliserbarhet. Anders Jönsson efterlyser en pragmatisk syn på forskning, som utgår från vad som…
Read More
måndag, mars 18, 2019
Per-Acke Orstadius känner sig besviken på vad han upplever som ett svalt intresse hos pedagogikforskare för betygens skadliga effekter och undrar varför forskarna inte högre och tydligare protesterar….
Read More
onsdag, mars 21, 2018
Det har blivit populärt att kräva att undervisning är mer forskningsbaserad och att forskning ska slå hål på myter om undervisning. Men Christian Bokhove vill visa att forskningsresultat…
Read More
onsdag, mars 14, 2018
Undervisningen i moderna språk har att kämpa mot en undervisningstradition som bottnar i grammatikundervisning och tragglande av glosor. Vad som behövs är en utveckling av språkdidaktiken i riktning…
Read More
måndag, oktober 23, 2017
Författarna till boken Kunskapssynen och pedagogiken levererar mycket kritik mot den svenska skolans postmodernistiska paradigm. Ömsom övertygande ömsom inte, men framförallt saknas de i bokens titel utlovade lösningarna…
Read More
måndag, oktober 16, 2017
Kompetensutveckling för lärare utgör en stor marknad där lärares egna intressen av undervisningsutvecklande forskning sällan tillvaratas, till följd av en en styrkedja där lärares behov avgörs på för…
Read More
torsdag, maj 18, 2017
Gunnar Cardell resonerar i en fortsättning på en tidigare artikel kring frågorna ”Varför har lärarkåren behov av ett vetenskapligt grundat yrkesspråk?” och ”Hur kan trenätsteorin kan tillgodose detta…
Read More
söndag, maj 7, 2017
I ett svar till Elias Dietrichson, Gustav Nilsonne och Alvar Palm bemöter här Claes Nilholm en replik på en tidigare införd artikel om evidens i relation till frågan om…
Read More
måndag, juni 2, 2014
Det kommande skolforskningsinstitutet bör även ha som uppgift att främja och sammanställa det forsknings- och utvecklingsarbete som pågår i skolorna, skriver Ingrid Carlgren. (red)
Read More