Specialpedagogiskt stöd framställs alltmer som omotiverade anpassningar och för långtgående inkludering. Samtidigt föreslås fler segregerade miljöer som lösningen på skolans specialpedagogiska problem. Författarna till dagens artikel förespråkar en synvända och ger flera konkreta förslag som kan hjälpa skolan (red).
Den svenska skolan präglas i allt högre grad av ojämlikhet och bristande likvärdighet i termer av elevernas bakgrund, deras förutsättningar och resultat samt i termer av lärarnas arbetsmiljöer och villkor. I dagens inlägg tar Katarina Lycken Rüten avstamp i en kulturartikel från Dagens Nyheter för att illustrera detta och slår slag för förbättrade villkor för lärarkåren som en del av lösningen (red).
De nya förslagen om betygssystemets egenskaper och struktur har fallit mellan stolarna i debatten där huvudfokuset har legat på utredningarna om nya läroplanen och lärarutbildningen. Arne Engström pekar på några centrala svagheter i den nya betygsutredningen i dagens inlägg (red).
I en välskriven artikel här på SoS tas ett aktuellt problem upp – snuttifiering av svenskämnet på gymnasiet. Artikelförfattaren, läraren Henrik Birkebo, menar att man på gymnasiet allt…
William Faulkner lär ha sagt att en författare behöver tre ting: erfarenhet, iakttagelser och föreställningsförmåga samt vidare att om en, eller i vissa stunder två, av dessa tre…
Idag presenterades slutbetänkande av 2015 års skolkommission ”Samling för skolan – Nationell strategi för kunskap och likvärdighet”.
I Ilmar Reepalus välfärdsutredning, SOU 2016:78, berörs frågan om etablering av friskolor. Idag har vi den ordningen i Sverige att en kommuns politiker inte kan förhindra en etablering…
SENASTE KOMMENTARER