Den fria etableringsrätten har varit gynnsam för vinstdrivande förskoleaktörer. Men för barn och unga i de kommuner som betalar för förskolebolagens vinst blir det en kostsam ordning. Situationen förvärras av minskande barnkullar, låg prioritering av utbildade förskolelärare och etableringsmönster som förstärker segregation. Men situationen är vald, och kan förändras om vi så väljer, skriver Ingegerd Tallberg Broman (red.). Read More
Förslag till bedömning av elevers kunskaper som förs fram i det nya läroplansbetänkandet är på rätt spår, menar Stefan Sellbjer, som i denna artikel presenterar en modell för hur en kunskapsprogression genom hela utbildningssystemet skulle kunna beskrivas (red.). Read More
Nyligen presenterades regeringens utredning om ett nytt betygssystem. Tanken är att det nya betygssystemet ska både ordna de problem som F-betyget har orsakat, öka rättssäkerheten i betygssättningen samt minska förekomsten av betygsinflation genom en kalibrering av betygen. Patric Sahlén och Niclas Månsson kritiserar det nya förslaget i dagens inlägg (red.).
Nu tar Skola och Samhälle juluppehåll fram till den 15 januari. Vi tackar för stort engagemang gällande artiklar och kommentarer och hoppas på ett gott debattklimat 2018. Då…
Anders Jönssons inlägg, som problematiserar den riktning mot betygsstyrning som nationella proven nu tagit, har snabbt blivit ett av de mest lästa på S.O.S. Fenomenet nationella prov, som…
Vi startar höstens publicering med ett nytt format för Skola och samhälle, en podd. Poddar är tänkt som ett komplement till artiklar. Under hösten kommer vi prova oss fram med podd-formatet….
Nu tar Skola och samhälle sommaruppehåll. Vi återkommer med nya artiklar i början av september. Om det mot förmodan blir dagar med regn eller åska i sommar så…
SENASTE KOMMENTARER