Pedagogikens syn på vad som är möjlig kunskap om lärande och kunskapsutveckling har under lång tid tagit avstånd från en positivistisk tradition. Är det dags för en förnyelse av pedagogikens ontologi, med inspiration från kvantfysiken, frågar sig Bosse Bergstedt (red.). Read More
SOS-redaktionen gläds åt den livliga debatten och önskar sina trogna läsare en glad påskhelg (red.). Read More
Med avstamp i en aktuell roman av Lena Andersson och en intervju med Jonas Linderoth funderar Eric Cardelús om våra möjligheter att mötas i samtal där vi är djupt oeniga – och efterlyser en renässans för den akademiska välvillighetsprincipen (red.). Read More
För ett par veckor sedan blev av någon för mig outgrundlig anledning min sex år gamla SOS-artikel om hjärnforskning en av de mest lästa artiklarna under veckan. Lustigt…
Det sägs att ”kunskapssynen” förstört svensk skola. Kan det vara så? Hur har det i så fall gått till? När jag började på lärarutbildningen i början av 00-talet…
Frågan är angelägen med tanke på professorn i nationalekonomi Magnus Henreksons påstående om att pedagoger tiger ihjäl kritiken. Skola och samhälle väljer att inleda detta valår med att…
Den nya S.O.S-redaktionens första utgivningsår är till ända och vi kan blicka tillbaka på dryga hundratalet publicerade artiklar. Listor av olika slag hör årsskiften till och redaktionen har…
SENASTE KOMMENTARER