Ricky Harrisson: Vilken kunskap?

måndag, mars 16, 2020

Utbildning är inte bara inlärning. Utbildning bör också handla om kunskap och förståelse, om att erfara världen, uttrycka och tolka den, och ge elever en känsla av att…

Read More

Pontus Edenberg: Skolan behöver en ny målbild

torsdag, november 14, 2019

Målet för den svenska skolan idag är att så många elever som möjligt ska nå kunskapsmålen. Men en generell höjning av kunskapsnivån har begränsad effekt på individerna och…

Read More

Sven-Eric Liedman: Den svenska skolan fungerar inte

måndag, november 4, 2019

Lärare som behandlas som trasproletariat. Friskolekoncerner som delar ut miljoner i vinster. Tomma platser på lärarutbildningarna. Sven-Eric Liedman menar att det är dags att inse att den svenska skolan…

Read More

Ulf Lundström: Vi måste återerövra läraryrkets själ

torsdag, oktober 24, 2019

I den intensiva reformeringen av skolan har läraryrkets själ gått förlorad; professionen har devalverats och läroplanen reducerats. Lärarna har pressats i riktning mot en roll som underordnad yrkesgrupp….

Read More

Gustav Borsgård: Skolans (post)demokratiska uppdrag

måndag, april 29, 2019

Är det så att läroplanens värdegrund motarbetar sitt syfte att fostra demokratiska individer? Gustav Borsgård menar att det finns en inneboende motsättning i att tro att man kan…

Read More

Kurt Wicke: Demokrati och medborgarskap i läroböcker

måndag, april 15, 2019

Man kan informera om, fostra till och praktisera demokrati. Kurt Wicke har undersökt hur läroböcker i samhällskunskap på gymnasiet skriver om demokrati och han menar att svaren är…

Read More

Malin Ideland: Statsministern, generaldirektören och den stora skolstrejken

torsdag, april 4, 2019

Hur kan det komma sig att skolplikten blev det stora samtalsämnet bland politiker och andra vuxna i maktposition, den dag då hundratusentals ungdomar världen över demonstrerade för sin…

Read More

Klas Roth: Det är dags att öppna upp tunnelseendet i skoldebatten!

måndag, mars 25, 2019

Författarna till boken Kunskapssynen och pedagogiken vill med konservativ ideologi, meritokrati och neurovetenskap fånga upp en skola i ”fritt fall”. Men är verkligen skolan i ”fritt fall” eller…

Read More

Jenny Edvardsson: Kan den fria läsningen bli en social hävstång?

torsdag, november 15, 2018

Att vara en god läsare är både köns- och klassbundet. Flickor visar bättre resultat än pojkar i läsförståelse, men skillnader beror även på andra bakgrundsfaktorer. Jenny Edvardsson menar…

Read More

Pål Christensson: Den demokratiske läraren

torsdag, oktober 4, 2018

Vad innebär det att vara en ”demokratisk lärare” och finns det utrymme för ett sådant professionsutövande någonstans mellan gårdagens auktoritativa lärarroll och dagens produktionslogik, undrar Pål Christensson.

Read More

SKOLA OCH SAMHÄLLE

WEBBTIDSKRIFT
ISSN 2001-6727

REDAKTÖRER
Malin Tväråna
Magnus Erlandsson
Sara Hjelm
Janna Lundberg
Gunnlaugur Magnússon
Hanna Sjögren
Ola Uhrqvist

E-POST
redaktionen@skolaochsamhalle.se

© COPYRIGHT
Skola och Samhälle

ISSN 2001-6727

KONTAKTA OSS

    Translate »