torsdag, mars 19, 2020
Systemet har missat att undervisning handlar om att skapa relationer och att verkligheten alltid är mer mångfasetterad, krävande och meningsfull än vad som låter sig fångas i Excel-mallar,…
Read More
måndag, mars 9, 2020
Även målmedvetet och idogt pluggande måste följas av spontana och oförutsägbara processer där det man pluggat in blir meningsfull kunskap. Det skriver Gunnar Cardell i en längre kommentar…
Read More
måndag, november 18, 2019
Pedro de Bruyckere, utbildningsforskare och lärarutbildare från Gent, tar sig an den sjätte av de mest seglivade myterna om inlärning och undervisning – att om man bara tränar…
Read More
torsdag, november 14, 2019
Målet för den svenska skolan idag är att så många elever som möjligt ska nå kunskapsmålen. Men en generell höjning av kunskapsnivån har begränsad effekt på individerna och…
Read More
torsdag, november 7, 2019
Under Linnéa Lindqvists snart 15 år som lärare och skolledare i Stockholms och Göteborgs förorter har hon upplevt segregationens råhet på nära håll. Följ med till en av…
Read More
måndag, november 4, 2019
Inkluderingen har inte gått för långt, menar Helena Wallberg. Den har inte ens påbörjats. När vi hoppar direkt till individuella stödinsatser utan att undersöka möjligheter att differentiera så…
Read More
måndag, oktober 28, 2019
Det heter ofta att vissa elever har svårt att platsa i skolan. Men tänk om det istället är så att skolan som fysisk plats har svårt att platsa…
Read More
måndag, oktober 21, 2019
Skolverkets förslag till ny kursplan för samhällskunskapsämnet i grundskolan har tappat fokus på ämnets kärna – kritiskt granskande analys av samhällsfrågor och samhällsstrukturer med hjälp av samhällsvetenskapliga metoder…
Read More
torsdag, maj 9, 2019
Att nationella prov och PISA inte någonsin kan mäta allt som eleverna har lärt sig i skolan har påpekats många gånger. Men hur ska man göra istället för…
Read More
torsdag, april 19, 2018
Pedro de Bruyckere, forskare och lärarutbildare från Gent, tar sig an nästa av de mest seglivade myterna om inlärning och undervisning, den om multipla intelligenser. (red.)
Read More