måndag, november 6, 2023
Så länge det är enkelt – och betraktas som företagsekonomiskt smart – att ”ta bort luft” ur skolsystemet kommer vi att befinna oss på ett sluttande plan, med…
Read More
torsdag, oktober 26, 2023
Det finns synnerligen starka skäl att kritiskt granska argumenten för privatisering av högre utbildning – innan idéerna blir till skarpa policyförslag, skriver Gunnlaugur Magnússon i en replik på…
Read More
torsdag, december 8, 2022
Rapporten från Stiftelsen Rättsfonden om gymnasieelevers kunskaper om demokrati har både metodologiska och teoretiska brister. Eftersom rapporten saknar stöd för flera av de rekommendationer som lämnas är risken…
Read More
torsdag, oktober 21, 2021
Betygssystemet leder till utslagning från utbildning och arbetsmarknad, och till ökade klassklyftor. Det är ett ansvar som ingen svensk skolpolitiker kan friskriva sig från, menar specialpedagogen Sara Bundzik…
Read More
måndag, maj 31, 2021
Idéburna friskolor gör det möjligt för vårdnadshavare, lärare och rektorer att lyfta ut och särskilja vissa barn, utifrån logiken att utvalda friskolebarn är värda något mycket bättre än…
Read More
måndag, mars 1, 2021
Tomas Englund svarar Linus Sköld (s) att det fortfarande är alltför många socialdemokrater som varit och är för det fria skolvalet och friskolekoncernernas tillväxt. Det fria valet sätter…
Read More
måndag, december 7, 2020
Skolan behöver inte mer av NPM-styrning, värdegrundsdokument och policyplaner, utan kompetenta lärare och närvarande vuxna, med mandat att ta moraliskt omdömesgrundade beslut i kritiska och akuta situationer, skriver…
Read More
måndag, november 30, 2020
Efter att under lång tid vuxit sig allt starkare är marknadsskolan plötsligt i underläge. Malin Ideland ser en perfekt storm och uppmanar våra politiker att hålla i hatten…
Read More
måndag, mars 30, 2020
For ett år siden streiket 40 000 norske skoleelever for klimaet. I dag er elevene hjemme på grunn av koronaviruset. Kan håndteringen av én krise lære oss noe…
Read More
torsdag, mars 26, 2020
”Det är vi som är framtiden”, skriver eleverna på Skapaskolan i Huddinge. Vi måste lära oss om jordens utveckling och kretslopp, för det kommer att påverka oss när…
Read More